tisdag 1 september 2009

Grym Libanes!

Började jobba igen igår, för gott efter semestern. Lojt improviserade sommarluncher ut, planerade lunchlådan in. Funderar över schyssta lösningar som gör att kosten blir varierad över tid. Så extremt passande att jag just gjort en fantastisk upptäckt i min matbutik här i Stockholm (en VI-butik på Kungsholmen, Matpressen): de tar in förpackningar med röror och såser från Beirut Café.

Jag bara älskar meze, tusen helt gyllene tillbehör till maten, lowcarb och delikat! Färdiggjord hummus är jag alltid otroligt skeptisk till sedan jag blivit ilurad den där gräsliga konservburksvarianten, så jag köpte inte den. Satsade på ett säkrare kort: auberginröra. Kallades Moutabbal Batinzian, men jag undrar vad skillnaden är mot Baba Ganoush egentligen? Härligt enkel innehållsförteckning, inte ett endaste E-nummer eller annan knasig tillsats, bara aubergine, vitlök, citron och tahini (pasta gjord på oskalade sesamfrön). Rakt upp och ned. Slängde även med en stark paprikarelish med valnötter och granatäpplejuice av samma märke, den såg så läcker ut. Inga tillsatser eller annat skräp här heller!

Det smakade fantastiskt gott, jag ser fram emot att bli positivt överraskad av både kryddyoghurt och hummus. Visst är allt detta enkelt att göra hemma, men för mig är det guld att kunna köpa något sånt här och ha till lunchen på jobbet, eller grabba sent på kvällen om man inte har mer än 10 min att lägga på matlagningen. Ett litet lyft utan effort – perfekt!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

5 kommentarer:

  1. Härliga fynd!!
    Där är en fördel att bo i storstaden, här hittar man inget sånt.. Perfekt ha till hands mat.

    SvaraRadera
  2. Najs! Och Beirut Cafe' har ju så himla god mat!

    SvaraRadera
  3. @Garlica: trist aspekt av vårt land ja, mycket finns bara att tillgå i de största städerna, trots att man nog skulle göra en god affär i att vidga "cirkeln" något!

    @Snorkfröken: har faktiskt aldrig ätit där, bara sett takeawaydiken i Östermalmshallarna på avstånd när jag väntat på min sallad från Tysta Mari. Så, jag är positivt överraskad iaf, får gå dit och käka nån gång! :)

    SvaraRadera
  4. Meze är så gott!!! och fint att de finns att köpa i förpackning, helt ok när tiden inte räcker till. Nu är det då synd att jag har lite lång väg till matbutiken vid Kungsholmen så jag får väl fortsättningsvis tillverka min egen meze

    SvaraRadera
  5. De säljs även på Ica Roslagstull på Birger Jarlsgatan! :-)

    SvaraRadera