måndag 31 augusti 2009

Tour de France, typ


I och med denna vecka så kickar SATS Tour de France-jippo igång för min del. Det startade redan förra veckan, men jag fick nys om det först i helgen. Kul initiativ tycker jag, man kör en spinningklass per etapp som skall motsvara en del av den strapats de riktiga hjältarna tar sig igenom. Givetvis cyklar man inte tillnärmelsevis lika långt (något både jag och maken reflekterade över, hade varit roligare om man faktiskt samlade mil för att till nyår ha cyklat den faktiska sträckan), men man gör samma typ av terräng. Vissa pass blir flacka, vissa uppför större delen, andra väldigt blandad terräng eller mycket tempoåkningar. Superbra spinningpepp i höst!

Alla pass som går denna vecka motsvarar etapp 2, alla pass nästa vecka etapp 3, osv. Du hittar lätt samtliga pass på SATS hemsida. Vi ses kanske där? :)

[EDIT dagen efter: bergsetapp avklarad igår på SATS Odenplan för den bästa instruktören hittills: Michael J Johansson. För första gången snackade någon teknik, pratade om muskelkontakt, om att lägga vikten rätt på cykeln, om handställningar och hållning. Rekommenderas alla härmed!]

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

10 kommentarer:

  1. Va roligt det där lät. Skulle lätt hoppa på bara jag får upp lite vana i mina spinningben :). Många kramar!

    SvaraRadera
  2. Imorgon är det Tour de France som gäller för mig också.. avslutar med ett pass Yoga.. Aaaah! Och¨på onsdag är det paddling som gäller! :)

    SvaraRadera
  3. @Christoffer: det var en tung bergsetapp igår, men riktigt kul!

    @Lotta: grymt med dubbelpass! Och, du har en sjuhelvetes färd framför dig idag. :D

    SvaraRadera
  4. Hejhej!

    Fick för mig en grej idag... Du och jag kanske? http://www.tjurruset.se/start/content.cfm?Sec_ID=998&Rac_ID=162&Lan_ID=1

    SvaraRadera
  5. @lovisa: du kan vara den sjukaste jag vet! ;) Jag har inte sprungit på 10 år (ingen överdift faktiskt!). Blir dock kittlad av utmaningen initialt. Vi behöver ett lag, man skall vara 6 pers, och jag behöver börja löpträna i terräng, haha!

    SvaraRadera
  6. Vad jag vet behöver man inget lag. Vi kan springa själva, kul va?

    SvaraRadera
  7. Etapp 20 upp för Mount Ventoux kommer säkert bli mysig! :)

    Jag är själv spinningledare på Friskis & Svettis nere i Malmö. Vi har haft en del "happeningpass" i Tour de France-tema. Dock inte en hel termin så. Jag har även lett ett Vättern-pass på 3 timmar några gånger - Yummy!

    SvaraRadera
  8. @Lovisa: gött. Let's do it!

    @Richard: välkommen hit! Superkul med besök från en spinninginstruktör nu när det är min nya kärlek. :) happeninggrejjen tycker jag känns grymt peppande, vet att en del kör ett gäng tmimar vid vasan också osv. Vättern runt känns ju givet, fasen vad tungt! :)

    SvaraRadera
  9. Michael är riktigt duktig som instruktör. Kul att du hittade honom :-)

    SvaraRadera
  10. @Terese: ja, helt enormt grym, fantastik musik också: arabiskt tunggung och daft punk, bland annat.

    Nu återstår bara att sparka sig i bakem och pallra sig upp till dina snortidiga morgonpass så är jag i hamn. ;)

    SvaraRadera