torsdag 26 november 2009

Allt för konsten

Denna vecka har fortsatt som den förra slutade. Jag bor på jobbet kan man lite överdrivet säga, i mina pappershögar. Upp kl 5, på jobbet 5:45 och hemma igen först kring 21-knycket, varje dag. För att klara av det på ett bra sätt har jag några strategier. Givetvis hjälper det otroligt mycket att ha sin bästa vän i rummet brevid, men utöver det så är det viktigt att t ex dricka en riktigt bra latte om dagen, eller att smita iväg på ett flowpass, eller att lyssna på massa bra grejjer på Spotify (just nu är favvolistan soundtracket till min kompis Kristina Hultmans nya debutroman!). Jag tar på mig mina allra finaste tantklänningar (drömmer), strumpbyxor i prickigt eller klarrött och gör därmed allt annat än att gå ned mig.

I tisdags hastade jag igenom ICA i NK-huset efter basvaror (jag vet, typ så höga priser som om mjölken vore gjord av guld därnere, men bekvämlighet är allt dessa dagar) och såg att de reade ut en del viltkött, sista datumdagen. Jag var inte sen att ta chansen och fick med mig vildandbröst hem till falukorvpris, helt otroligt! Har aldrig sett ett sånt innan, än mindre tillagat det, men hur svårt kan det vara?

Kom hem vid 21 och påbörjade vad som skulle visa sig bli ett riktigt litet långkok. Så kan det vara när man har en hobby som inte är utförd i en handvändning alltid. Det blev i alla fall både kul och asgott, här är mitt recept på övertidsanden, markören mellan total matmisär och lycka mitt i allt bråttom!

/ 600g vildandbröst / smör / ca en halv dl torr sherry / en näve champinjoner / en stor palsternacka / tre små morötter / soya / fond / salt&peppar / ostronsås /

Fräs fågeln i smör på rätt hög värme så att den får en fin yta all over. Skvätt över sherry när detta är gjort, droppa över lite soya, låt fräsa en smula till tillsammans med grovt hackad svamp och lägg sen över en en större gryta. Låt fågeln täckas nästan helt av vatten, krydda med fond, salt och nymalen peppar, lite mer soya och en skvätt ostronsås, favvoumami hemma hos mig.

På med grovt skurna grönsaker, lock, och låt sedan puttra på i 1-1,5 timmar tills köttet är riktigt mört. Somna sen riktigt gott och dröm om morgondagens matlåda. Serverades med en sallad på tomat, pistagenötter och örter. Fab.

3 kommentarer:

  1. Visst är det underbart att fynda styckningsdelar man knappt hört talas om tidigare? Förra veckan fick jag tag i reninnanlår i samma prisklass som din vildand, fast mitt kött hamnade i frysen. Återstår att se vad det blir.

    Jobba inte ihjäl dig. Du måste vara pigg o gla på onsdag.

    SvaraRadera
  2. Oj va duktig du är och vilka jobbbtimmar du har, imponerad över din energi blir jag. Jag har ju två små barn så mina övertidstimmar är lätträknade nu för tiden vilket är skönt eftersom det inte skulle funka annars.

    /Nina

    SvaraRadera
  3. @Rebecca: ja, man känner sig lite busig i affären liksom! :) Eftersom jag inte har nån frys här i min stockholmslgh så är det verkligen point of no return om jag köper nåt sånt där. Berätta vad du hittar på med ditt uddafynd, när det väl blir dags för tillagning!

    @Nina: jag har haft mer energi än jag brukar. har sådana här jobbtoppar då och då, sen går det tillbaka till normala timmar och man tar igen sig. Det enda tråkiga är ju att man inte hinner träna som man brukar, eller laga bra mat i samma utsträckning, och det i sig är lite extra tröttande. Jag rår dock bara om mig själv här uppe, ingen blir sur om jag kommer hem, är trött och läggermig som tur är. Med barn hade allt varit annorlunda.

    SvaraRadera