onsdag 18 november 2009

Snabba lådan

Skynda, ila, vi har ingen tid att vila. Tokmycket jobb helt plötsligt. Hemma ligger en bit älg i en mystisk marinad, inne på dygn två och jag hoppas av hela mitt hjärta att hinna tillaga den ikväll - hur skulle det se ut om det inte gick ihop sig undrar jag? Om det blir bra delger jag er läsare såklart, annars lyder jag under devisen gör om, gör rätt och återkommer senare med min (hittills) bästa älgmarinad!

Tills dess kan jag berätta hur jag gör när det är bråda dagar. Det är extra viktigt att ha med bra lådor till jobbet och hinner man inte laga mat hemma på kvällarna så kan den utmaningen te sig tuff, men se här!

Tips:
1) Övertidsshoppa en gång och se till att få med dig en bra bit god salladsost, typ feta eller parmesan, fräscha råkostgrönsaker, vackra gröna blad och nötter så att staschet är klart.
2) Koka upp en 4-5 portioner quinoa (ju mörkare i färgen destu mer antioxidant, jag själv kör den koola svarta varianten) med några smulor buljong och ha i kylen under arbetsveckan.

På morgonen sen är det busenkelt att svänga ihop följande direkt i matlådan:

Grunda med önskad mängd kokt quinoa, hyvla/riv i råkost, vitkål & rödbeta ena dan, rödkål och morot andra exempelvis. Hacka nån tomat, kanske lite rödlök och en halv avocado, lägg det på råkosten. Smula över t ex fetaost, dunka över bra med oliv- eller rapsolja, pressa på lite citron och toppa med nötter och strimlade spenatblad. Variera med olika nötter och frön, kanske oliver, kapris, vitlök eller nya grönsaker som tunnt skivad blomkål och zuccini.

Eftersom grönsakerna ligger i oljan ett par timmar fram till lunch, så marinerar de igenom sådär skönt. Smakar asbra!

Det behöver inte ta mer än ett par minuter, du får bra mat med dig som gör en kanske lite jobbig dag bättre, och slipper bli pissur över ännu en äcklig 80-kronorssallad från Panini.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

9 kommentarer:

  1. Annat bra att ha i kylskåpet är en stor sats kålsallad variera dressingen, franskvinägrett ena gången, asiatisk dressing nästa gång osv. Och rostade rotfrukter, rosta jättemycket på en gång bara att värma efterhand som tillbehör eller blanda i sallad! Gott, gott, gott!

    SvaraRadera
  2. @kristin: superbra tips! Rotsakerna är lite mer tidskrävande, men ljuvliga att ha sen!

    SvaraRadera
  3. Min mamma gör en riktigt god blomkålssallad med blomkål, nötter och creme fraiche som hon blandar och ställer i kylen, röran har hon till stekt kycklTyvärr så säljer inte hermans ekohandel järna grädde. De som distrubierar Järna mejeris produker, byodinamiska produkter har bara mjölk, fil och yoghurt i sitt sortiment.

    Min familj kommer därifrån och i min mammas lokala konsum så säljs alla järna mejeris produkter, om du vill kan jag be henne köpa? Jag har bett henne kolla så grädden finns, men det tror jag, de har glassen, osten och allt annat så de borde ha grädden också. Jag hjälper gärna till om du vill./Nina
    ing, den är supergod, man kan ju krydda upp den lite kanske. Jag åt den som besatt när jag var tonåring :-), nu på äldre dar har jag blivit överkänslig mot nötter dessvärre :-(.

    Apropå Hermans ekohandel:

    SvaraRadera
  4. Jag gillar också quinoa, det är busenkelt! Om du inte har hunnit med älgrytan än har jag ett recept på min blogg du kan kolla upp:)

    SvaraRadera
  5. @Nina: lät som en riktigt grym sallad. Vet ej om du menar att blomkålen skall vara rå eller ej, men jag personligen tycker absolut att den blir godast så! :)

    Ett helt fantastiskt erbjudande att hjälpa mig med Järnaprodukterna. Vi verkar jobba rätt nära varann (jag vid Norrmalmstorg). Jag är verkligen intresserad av att testa grädde och creme fraiche (glass visste jag inte ens att det fanns! Det är helt klart min stora last i livet, men är ju lite svårt att transportera), så om hon ändå skall handla nån gång och det faller sig naturligt så köper jag mer än gårna in mig på ett par paket!

    @boel: då måste jag kolla det, Boel, för nån stjärna på älg var jag inte igår direkt...

    SvaraRadera
  6. Nu såg jag vad konstigt mitt meddelande blev, lite av texten försvann.

    Jo blomkålen har hon färsk :-)

    Jag hör av mig när hon kommer nästa gång, glass blir nog lite svårt dock att transportera.

    SvaraRadera
  7. @Nina: vore ju fantastiskt om det nån gång skulle gå att få till! Vi får höras om det!

    SvaraRadera
  8. Låter ju så himla bra och gott, men har inte lyckats bli ett fan av quinoa än, kanske får ge det en chans till eller köra med mat-havre som jag gillar skarpt!

    SvaraRadera
  9. @matochtjat: jag gillar krispet som finns i quinoafröna, men har förstått att långt ifrån alla är fans. Mathavre börjar jag falla för mer och mer, det är detsamma som nakenhavre va?

    SvaraRadera