torsdag 19 november 2009

Min poserande shiitake

I min matlåda hela veckan har mängder av kinesisk huskurssoppa legat (jasså, ni trodde att det inte gick laga mer soppa denna vecka? Never doubt me.). Mikkan har sett på TV och härmat. Trädgårdsapoteket heter en ny serie som går på SVT, fredagskvällar just lagom till att jag hunnit hem från veckopendlartåget, och i fredags kokade programledaren James Wong en brygd som enligt hans kinesiska (antar jag) mormors recept skulle vara så stark att man knappt står ut - då är det lagom. Eh, mission accompliced, om vi säger så...

Resultatet av receptet nedan blev en oväntad mastodontupplevelse: 4 liter hetta. Mina plastburkar hemma tog slut efter 2,5 liter kanske, efter det fick jag tänka utanför lådan om vi säger så. Fantastiskt gott och stärkande hur som helst, och gav mig lunchlådor att variera snabbsalladen med hela veckan lång, och säkerligen en bit in på nästa om jag inte lyckas bjuda bort resten.
Släng i en gryta och låt bubbla i 1-1,5 timmar:

/ 2 skivade gula lökar / ca 500 g kycklinglår (3-4 st) / en hel färsk vitlök / 2 röda chilifruker med hälften av dess frön* / 5 cm finstrimlad färsk ingefära / ett par msk buljongpulver alt 2 puckar fond du chef / 100-200g gojibär blötlagda i nån timme innan (häll av blötläggningsvattnet, det skall inte ned i grytan) / ett par nävar shiitakesvampar i halvor / vatten i grytan så att det knappt täcker kycklingen /

När kycklingen är såpass tillagad att den går att dra av benen i princip så gör just detta: plocka upp dem, ta loss köttet från benen, lägg ned köttet i soppan och lägg in i burkar bäst du kan!

* Jag är en mes på den fronten, om du vet med dig att du gillar riktig hetta så fega absolut inte här, kör i alla frön.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

7 kommentarer:

  1. Åhh!
    HAr försökt hitta avsnitten..
    Det e roligt med översättningar, serien heter ; how to grow your own drugs .. hehe..
    fick en helt annan anspelning i mitt huvud när jag hörde titeln(utan att veta vad det var för typ av serie)
    Men den där lät otroligt god!

    SvaraRadera
  2. vilken härlig blogg du har. jag har sett att du också gillar renée voltaires produkter :) har du en egen torkugn eller kör på låg temperatur du länge i vanlig ugn? :)

    ha det fint och tack för titten!// molly

    SvaraRadera
  3. Oooh, jag kollade på traädgårdsapoteket nu och blev kär i hans halspastiller. Skulle vilja testa!

    SvaraRadera
  4. @Hana: det verkar ju vara en lovande serie helt klart, men jag missade förra avsnittet, får ta igenom SVT Play!

    @Molly: tusen tack, gulligt skrivet! Jag torkar hemma i en asgammal ugn utan varmluftsfunktion och för mig funkar det bra. Har inga planer på en Excalibur eller så, men tror att det blir ännu bättre när jag har en nyare ugn, varmluftsfunktionen gör ju tillagningen mer jämn.

    @Lotta: åh, det måste varit det avsnitt jag missade då, i fredags. Får kolla in i veckan!

    SvaraRadera
  5. men nog måste det vara lite vatten i soppan också?
    Det såg jag nu när jag skulle skriva ner receptet..

    och vad gör man när största kastrullen man äger är en 1½ liter.. suck..
    ville ju ha massor med soppa.. grrrr.

    SvaraRadera
  6. @Hana: hihi, det har du ju rätt till, lade till en rätt ansenlig mängd i receptet. Good catch! :)

    SvaraRadera
  7. soppan var sååå god!!
    gjorde på en klubba =)
    Idag på file och champinjoner i stekpannan.. bara liiite vatten..
    Suveränt gott!!

    SvaraRadera