söndag 8 november 2009

Känn ingen sorg för mig Göteborg


Håkans bästa låtar dundrade i vardagsrummet idag medan jag vispade för fullt. Mina bästa vänner i Göteborg var påväg hem till mig och jag planerade stordåd, denna gång med mitt dubbelvåffeljärn i högsta hugg. Jag provkörde järnet i fredags kväll, gjorde en standardsmet för frasvåfflor. Visst, det var en trivsam upplevelse, sylt och grädde bibringar ju alltid en sanslös njutning, men själva våfflan smakade ärligt talat inte något särskilt. Gör om, gör rätt tänkte jag - hittepå måste väl bli mycket bättre?

Jag ger er Mikkans frasigaste våfflor de luxe:

2 dl mandelmjöl / 2 dl vetemjöl / 2 dl kallt vatten / 1 dl mjölk / 4 dl grädde / 0,5 krm salt / 2 ägg / 2 msk smält smör /
Låt mandelmjölet ligga och svälla i vattnet en stund (motsvarande tiden det tar att dra över med dammsugaren inför att brunchgästerna skall komma, t ex). Vispa upp grädden separat, "lagom" hårt. Just lite lösare än du skulle göra om du skulle servera kladdkaka, t ex. Elvispa ihop siktat vetemjöl med mjölken och mandelmjölsblandingen. Slickepotta i det hela i den fluffade grädden, strö i saltet, knäck i äggen, häll i det smälta smöret och kör snabbt ihop. Smält lite extra smör och plocka fram en pensel att smöra våffeljärnet med mellan varje gräddning. Räcker till att göra 3-4 personer smällmätta.

Fraset i våfflorna var inte av denna värld, över all förväntan, och mandeln ihop med saltet gjorde att våfflan blev mindre av en autobahn för toppingen och mer som en skogsväg som är vacker och njutbar i sig. Jag serverade med vispad grädde smaksatt med vaniljstång, granatäpplekärnor och ekologisk blåbärssylt. Brämhults äpplejuice hemma idag tack och lov, och espressomaskinen gick varm.

Mackmaterialet jag också dukat fram rörde ingen av oss vid alls. Det gäller att veta vart man har sina prioriteringar.

Gästerna hade med en lite sen födelsedagsgåva av bästa sort: hemgjord plommonmarmelad, lovely!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

7 kommentarer:

  1. Ser gott ut! Suck...jag som inte ens har ett våffeljärn. Får nog önska mig ett i julklapp :-)

    SvaraRadera
  2. ojojoj, så gott.
    Här går vetemjölet bort. Får tillbaka värken då. Har du förslag på alternativ?

    åh, tänk.
    Våfflor med hjortron och grädde

    Mums!

    Snöiga fjällhälsningar

    SvaraRadera
  3. @Martina: ofta tenderar far- och mormödrar, antingen ens egna eller andras, att ha mer än lovligt månjga våffeljärn hemma. Mitt dubbel rotade jag fram hos min makes farmor, och det var sannerligen inte det enda våffeljärnet hon hade.

    @Fjällmor: jag har gjort receptet low carb genom att byta ut hälften av vetemjölet mot mandelmjöl. Mer än så blir svårt, jag gjorde en provvåffla med halva mängden vetemjöl än vart jag sedan landade, och det vart total katastrof. Mjölet tar med sig gluten till smeten, vilket är det som binder ihop det hela. kansek går det att bara köra mandelmjöl och ha i tokigt många ägg, men äggvåfflor smakar helt annorlunda och blir inte sådär fluffiga...

    SvaraRadera
  4. Våfflor de luxe!! Inte fy skam! Ser ruskigt gott ut med granatäpple till dessutom!

    SvaraRadera
  5. Tack för svaret - jag får experimentera någon dag.

    /Fjällmor

    SvaraRadera
  6. omg, låter helt underbart! till och med så jag kan tänka mig att göra våfflor någon dag. annars brukar min standardkommentar när våfflor förs på tal vara "fy tusan så tråkigt, smakar ju typ ingenting och då måste folk dränka dem i sylt och grädde för att någon slags smakupplevelse", men det där verkade hur gott som helst.

    SvaraRadera
  7. @Kryddburken: absolut! Jag gillar sylt till också, men ibland känns det för sött. granatäpple är min största craving just nu, äter varje dag om det går.

    @Fjällmor: ledsen att jag inte har bättre besked. Kanske kan man byta ut mot bovete- eller soyamjöl. Även om de är glutenfria och innehåller mer proteiner än andra typer av mjöl, så kanske de har andra typer av egenskaper som kan binda ihop smeten?

    @Therese: ge det en chans! :)

    SvaraRadera