fredag 27 november 2009

Lur?


Igår gick jag och lurade på detta med incabär, det lilla nyhajpade bäret som sägs vara så supernyttigt och bra. Jag har hajjat till både på deras utseende och latinska namn som båda tytt på att det är vanlig hederlig physalis som det snackas så om. Idag gjorde jag en kort googling och fann att så verkligen var fallet. Jag tycker att de säljs överallt, i hälsokostbutiker och på nätet och för mig är namnet realtivt nytt. Färsk physalis däremot har varit nära min matvärld sedan 90-talet. Är det ett nypåfund eller har de alltid hetat incabär och jag bara lyckats missa detta i alla år, vet någon klok läsare något om saken?

Vidare så känns det som att priserna är hutlösa. Kilopriset på de torkade bären ligger på saftiga 700-800 kr/kg, klår gojibären med nån hästlängd eller så, medan vanliga otorkade bär ofta är rätt prisvärda tycker jag. 2 korgar med ca 30 bär (visserligen generellt ej ekologiska till skillnad från de torkade) vardera kostar en tjuga. Är det rimligt med en sådan prisskillnad, är torkningsprocessen enormt tidskrävande kanske, finns det någon stor variabel här som jag inte är medveten om, eller är detta helt enkelt en traditionsenlig kosthajp där något görs nytt och konsumenten får betala för idén om ett nytt superbär mer än för den faktiska produkten?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

5 kommentarer:

  1. Jag hade ingen aning om att det var samma sak.. Men det låter väl lite mer spännande med incabär än med physalis kanske? :)

    SvaraRadera
  2. Det är ingen nyhet att "fräcka" namn säljer. Jämför t.ex. ruccola med senapskål, eller varför inte quinoia med mjölmålla?

    Ett nytt namn ger ökad inkomst! :-)

    /jgb

    SvaraRadera
  3. Är det? Gud så märkligt!! Att ingen uppmärksammat detta tidigare. Tur att du kolla upp åt en, så man slipper lägga dyra pengar på en mindre god, torkad version.

    SvaraRadera
  4. @Andrea: inte jag heller först, sen såg jag att det latinska namnet stod på nån påse och det innehöll ordet Physalis och då anade jag oråd... Incabär låter onekligen intressant, och uråldrigt, vilket brukar locka.

    @Jgb: helt riktigt, jag hade faktikst senapskålen i åtanke, gammelt svenskt ogräs som säljs dyrt som italiensk delikatessallad (vilket det väl är också, allt handlar verklgien om approach)

    @Susanna: jag har faktikst inte läst om det innan, tycker ändå att det är en smula anmärkningsvärt.

    SvaraRadera
  5. Jag föredrar alltid det ekologiska allternativet. Kanske därför som det skilljer så i priset?

    /Nina

    SvaraRadera