torsdag 12 november 2009

Aggro-maten du inte borde vilja vara utan

Fråga dig själv: när gick jag loss med morteln senast? När plockade jag vilt bland grejjor i skafferiet och dunkade ihop dem? När gav jag mig själv kärlek genom att lägga ribban på snabba matlagningen hemma en vardag lite högre än vanligt? Jag skulle önska att ni andra svarar "typ igår" på frågorna, och att ni även gjorde det förra veckan. Varför? För att det är kul, för att ni kommer må bättre, för att ni förtjänar det!

Min mortel är paradoxalt nog en mycket god kamrat i det som jag kallar varsam matlagning (se t ex min snällmüsli , mina mandlar eller rå-gaspacho). Näringsspäckad råkost, både frukt och grönsaker, blir så mycket häftigare om de dressas med nydunkade oljor, kryddor och nötter. I allt större utsträckning övergår jag till att köpa hela kryddor istället för de på förhand malda, typ kardemumma, spiskummin, muskotnöt eller peppar av olika slag. Det betalar sig i smak vill jag lova.

Ha den klassiska pestomodellen som utgångsläge, tänk nöt ♥ krydda ♥ olja. Lägg till sådant som vaniljstångsfrön, chilifrukt eller parmesanliknande ost om det passar dig, oliver eller kapris, zest från citrusfrukter och kanske en klyfta vitlök. Grönsakerna blir så sanslöst mycket roligare då! Du kan också handla mer begränsat efter säsong om du känner starkt för sådant, eller gå på bara billiga rotsaker om kassan är skral, och fortfarande äta både grymt gott och varierat.

Testa både nötter och frön, sesam, pinjenötter, valnötter, paranötter, mandel, solrosfrön, mortla med en fin olivolja eller kallpressad rapsolja (en fin olja är det enda dyra övningen kräver. Annars går det åt pipan, skit in skit ut, ni vet...) och smaksätt. Romanticatomaterna och groddarna nedan är dressade med följande Pesto Rough:

1 näve pinje- och valnötter
1 riven vitlöksklyfta
Saften och zesten ( dvs skalet) från 1/2 citron
En hög riven smakrik ost jag aldrig hört talas om från min lokala handlare
1/2 kruka persilja
Salt & nymald peppar
Rikligt med olivolja

Använde samma pesto igår i matlådans rödkålssallad. Efter en kylskåpsrensning på jobbet så slängdes den av misstag, och det märkte jag först när jag hungrig och förväntansfull sprang till kylen. Bör noteras att förlusten av detta kärleksfullt tilldunkade tillbehör gjorde mig djupt aggro. Morr.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

5 kommentarer:

  1. Jag borde nog bli bättre på sånt där..

    Men det är en bra början att titta in här och få inspiration! :)

    SvaraRadera
  2. @Andrea: det räcker ibland att bara tänka utanför lådan vad gäller sin utrustning. När jag ställer fram morteln på mer strategiska ställen där jag ser den, så kommer tankarna också igång. det är rätt lätt att göra matlagningen kul, men något måste väcka tanken och lusten! :)

    SvaraRadera
  3. Låter härligt! Inser bara att jag behöver en större mortel...
    Hälsar fröken Dill

    SvaraRadera
  4. Åh förbaskat också! Jag älskar nötter av alla slag, men kan inte äta det för jag får fruktansvärt ont i magen! Fast jag kan nog testa igen ändå, det kanske har gått över ;-)

    SvaraRadera
  5. @Dill: just vad jag insett den senaste veckan också...

    @Mib: du kan ju testa att blötlägga nötter över natten och sen anv dem, en del innehåller bitterämnen etc som försvinner när man häller av vattnet, kan kanske funka?

    SvaraRadera