tisdag 3 november 2009

Den liksom ropade till mig: "Skall vi leka?"

Ofta både handlar jag råvaror och lagar mat med ögonen. Om jag inte gjorde det skulle jag nog inte upptäcka särskilt mycket nytt. Knasiga frukter och grönsaker kan tala till mig från disken, de frågar om vi skall leka, och jag köper gladeligen hem dem även om jag inte har en susning på vilket sätt vi kan fortsätta umgås. Denna vecka har jag gjort en soppa på en helt underbar butternut squash som jag fann på Ekostore i fredags. Första gången jag har en sån i mitt kök. Strax över två tvärhänder hög, matt men fylligt gul, assnygg och välsvarvad liten sak. Inte riktigt en pumpa, inte riktigt en squash. Jag laborerade lite, tänkte: "vad kan gå fel?". Märkte att den inte var helt mogen, så jag kunde inte bruka alla delar, men tillräckligt för att få ihop till en helrätt soppa enligt nedan:

/ 2 lätt skrubbade ekomorötter, riktigt långsamt frästa i smör och nyriven muskot / 1 gul ekolök ännu mer lååååångsamt stekt i smör och ännu mer nyriven muskot / köttet av en butternutsquash, tärnat och stekt mjukt riktigt långsamt i smör och nymald svartpeppar /

Jag lade ovanstående i min blender tillsammans med:

/ 2 rågade matskedar eko-créme fraiche / en doft av mald kryddpeppar och dito kryddnejlika / ett par-tre deciliter stark lantbuljong /

Väl upplagd toppade jag med en slev belugalinser jag kokat på förhand. En skvätt soya i kokvattnet ger dem en extra skjuts av lite mer komplex sälta än om vattnet bara saltas på "vanligt" vis.

Nu står en låda soppa här på jobbet och kommer väl till pass på trötta eftermiddagar. Jag har en hel del undervisning efter jobbet denna vecka som härmed kommer förberedas på bästa sätt. En nöjd elev är en bra (och kanske, med lite tur, flitig) elev!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

8 kommentarer:

  1. Jag åt butternutsquashsoppa idag för första gången (överbliven familjemiddag när jag inte var hemma) med lite yoghurt och sweet chilisås droppad i. Heaven heaven. Nya grönsaker är kul! (och jättegott! :))

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig blogg du har! :D

    SvaraRadera
  3. @Fummelfot: jag har alltid trott att den är söt som pumpa, lite därför jag inte försökt mig på den tidigare, inbillar jag mig. Chili lär vara grymt i - och ingefära!

    @Charis: tusen tack, så kul att du kikade förbi! Ser fram emot att din raw food-sektion kommer upp! :)

    SvaraRadera
  4. All pumpa och liknande blir absolut super med belugalinser tycker jag!

    Dock skippar jag sojan i linserna, och kör stjärnanis istället. Det du! :-)

    SvaraRadera
  5. Hej läste en sak i ett tidigare inlägg som du gjort... eller rättare sagt kommentarerna till det... om kramp i vaderna tror jag det var... kan man få det av kohydratbrist alltså?
    Min dotter har oerhört mycket sendrag och kramper och hon äter inte särskilt mycket kolhydrater... Kan det vara nåt sånt tror du?

    SvaraRadera
  6. Åh, jag är förälskad i butternut squash. hade tema butternut förra hösten, och det börjar ladd upp till det igen, känner jag! Soppa är nog det enda jag aödrig lagat av den snyggingen (om man inte räknar dett recept ur Systrarna Eisenmans soppbok, som var rent ut sagt inte gott!)

    SvaraRadera
  7. @Gullfot: ja, jag är helt hooked! Konsistensen av puréad pumpa och squash blir mycket mer förlåtande med lite tuggmotstånd från linserna. Skall testa stjärnanis, kanske den vackraste kryddan av dem alla!

    @Mib: ja du, jag har hört detta från fler som äter lågkolhydratkost, men jag har inge fog för det, vet ej på vilket vis det skulle hänga ihop kosten för jag äter inte lågt med magnesium egenltigen. tar en sugtablett som tillskott från apoteket om dagen och är fine sedan dess iagf. Märkligt fenomen.

    @Annika: den är ju sååå snygg! Soppan fick en urvacker färg och var gjord hur kvickt som helst. Kryddningen (kryddpeppar + nejlika) var verkligen chansningar, men blev HELRÄTT i smak!

    SvaraRadera
  8. Men, har du provat den med 100% kakao på toppen? Jättegott!

    SvaraRadera