torsdag 5 november 2009

Chocolate is what dreams are made of

Fin dag igår. Grymt sweet ny kostym, gled runt och kände mig fly hela dagen. Latte från Kafkaf, skön stämning på jobbet, lunchspinning inimellan, energi över till andra, fin matlåda med hemifrån. Små snöflingor som föll därute bekymrade mig inte, jag kommer tids nog köpa både varm jacka och broddar. Funderade för mig själv på drömmar och ambitioner, vägar som är både möjliga och omöjliga att ta.

Avslutade dagen på bästa sätt, med fina vänner: 400 g färsk lax, kotletter eller hel i bit (det går alldeles utmärkt att dela själv, mycket billigare med en hel bit) / 2 tråg färsk spenat / 1 puck chevré / 3 dl grädde / 2 msk syrlighet, t ex citronsaft eller ljus vinäger /

Vi delade laxen i kotletter, lade i botten på en ugnsfast form, bäddade in den ordentligt i spenat, smulade över osten, saltade och pepprade och slog sedan över grädde blandat med vitvinsvinäger. Ugnen på 200 grader, låt stå inne i ca 15 minuter (använd ögonen, se om köttet är lagom tillagat mitt inne i biten istället för att bara gå på klockan). Medan vi väntade slank en bit kavring med ytterligare chevré, honung från Skebo herrgård, och lite balsamico ned.

Enklaste salladen till maten:

/ 2-3 dl kokta kidneybönor / 1 mogen avocado / 1 tråg machesallad / 2 nävar små coctailtomater / en halv rödlök / dressa med en fin olivolja, pressad citron och örtsalt /

Tro det eller ej, men vi orkade även med desserten. Som det spanska ordstävet säger: Tankar skall vara klara och chokladen tjock.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

2 kommentarer:

  1. Det ser otroligt gott ut! Nu blev jag hungrig :o)

    SvaraRadera
  2. @Lovisa: du skulle bara veta hur gott det var... ;)

    SvaraRadera