onsdag 4 november 2009

Förkovran

Så kom äntligen mitt efterlängtade paket från AdLibris. Jag känner verkligen ett behov av att komma vidare, lära mig lite mer om det jag sysslar med, och har en levande shoppinglista som skall betas av, men bara i sådan takt att jag faktiskt hinner läsa och reflektera över det jag köpt. Inte lätt för en samlare som jag, ni skulle se hur bokhyllorna bågnar där hemma, med både sådant som jag läst sönder och sådant som är superintressant men aldrig blivit öppnat ens. Vissa saker blir liksom aldrig av, och jag har nu lärt av misstaget att köpa stora buntar böcker på en gång.

Som stort fan av Matälskarbloggen har jag ett tag haft ögonen på Lisa Förare Winbladhs alster Ditt nya skafferi. Den är inte ny på något sätt, kom ut på den tiden Lisa fortfarande låg på blogspot och inte hade skapat ett eget krypin på ljuva Taffel. Så många knasbollsingredienser som hon rör sig med som verkar fantastiskt kul och trevliga, jag hoppas på att vidga mina vyer.

Sally Fallons bok Nourishing traditions har jag haft ögonen på ännu längre. Det hela började med mandlarna. Jag fick nys om hur mycket näring - framförallt de goda fetterna - jag alltid sabbade när jag rostade nötter och frön genom att brassa på 250 grader i ugnen via Mats som driver företaget Solid Health. Han tipsade om Sally Fallon, sa att det var en riktig guldgruva vad gäller näringsbevarande metoder, och jag testade en ny tillagningsmetod. Så, jag har rätt höga förväntningar. Den har dock över 10 år på nacken och mycket forskning inom kunskapsområdena kost, hälsa och näring har ju utförts sedan dess, det måste man ju ha med sig i läsningen. Fallon är hur som helst aktiv forskare i näringslära och förespråkare av bra fetter i kosten, något hon nog var rätt ensam om på 90-talet, tänker jag mig.

Det blir urspännande att läsa och lära, jag återkommer självfallet med recensioner förhoppningsvis fyllda av insikt och entusiasm!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

5 kommentarer:

  1. Härlig litteratur. Mikaela angående träningen som vi har pratat om så är Viktor skadad just nu och det har blivit framskjutet. Cykel nästa onsdag kl:18:00 på Hötorget kanske?
    Hoppas att du fick en super fin födelsedag!
    KRAM

    SvaraRadera
  2. Alltid inspirerande med lite ny bokboks-lektyr! Då brukar man somna gott på kvällen! :-)

    SvaraRadera
  3. Boken är jättehärligt. Tips är att prova revbensspällen med massa kryddor och morotssalladen med svarta sesamfrön. En jättegod kombo som vi gjort många gånger.

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. @Åsa: ah, trist att höra, för Victors skull menar jag. Hoppas han blir bra snart! Jag skall funta på passet, om jag hänkar eller om jag kör en lunchspinning. :)

    @kryddburken: helt riktigt, Lisas bok kan definitvt sträckläsas!

    @Kinna: åh, tack för tipset! Har inte kmomit till receptdelen än, har bara plöjt råvarorna. Den som väntar på nåt gott...! :)

    SvaraRadera