tisdag 24 november 2009

Fisken, icke att förglömma

På senare tid har vår vän fisken blivit lite bortglömd. Inte min mening alls, men på något vis har det varit mycket antingen-eller-mat denna månad. Vegan eller råköttis känns det som. Tror att jag föråt mig på lax under tidig höst när jag var kökslat i vardagen, sådär som det blir ibland. Det kunde man ju inte tro, att lättja skulle slå tillbaka på en, eller?Jag gjorde därför avbön igår, framför en gigantisk tallrik sashimi. För er som hittills inte provat utan bara är inne på sushi: vänd blicken uppåt, utåt. Sashimi är ett hav av allt det goda på sushin. Som att få tillåtelse att äta bara njuta marsipanen, vaniljkrämen och grädden på prinsesstårtan och helt slippa transportsträckekakan därunder!

Du kan få ris vid sidan av på de flesta ställen, men själva rätten utgörs av olika typer av fisk och skaldjur skurna i tunna skivor. Algsallad, lite riven rödbeta, sedvanlig mörk japansk soja, wasabi och ingefära serveras till. På "mitt" ställe, Sushiyama ,som ligger nära jobbet mitt så lägger de dessutom upp maten på ett helt fantastiskt fint sätt. Snabbt går det, och ändå får man sig ett helt konstverk till livs! För en lågkolhydratare (latin: lowcarbus minimus) som jag så är det ju rena drömmen till utelunch, och för hela befolkningen som sådan är det en sannolikt välbehövlig omega-boost av rang.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

7 kommentarer:

  1. veggis som jag är så äter jag inte fisk, men det är en njutning att läsa dina inlägg ändå. :) förresten läste jag ordet "kökslat" som ett verb och tänkte att det var ett jättefint uttryck för att pyssla i köket. att köksla liksom.

    SvaraRadera
  2. Underbart!

    Jag skrev just häromdagen om att vi äter för lite sill. Så nu experimenterar jag för att hitta smaker barnen gillar tillsammans med sillen... Skratt!

    http://web.mac.com/fjallmor/Webbplats/Blogg/Poster/2009/11/22__DSC8092.html

    SvaraRadera
  3. @therese: ah, det hade jag ingen aning om, får pytsa in ännu mer veggorecept här dårå för att stilla min publiks hunger. :)
    Kökslat var ett fantastiskt verb, tänkte jag inte alls på när jag skrev det, hihi!

    @Fjällmor: helt riktigt, billig, bra och hyfsat närproducerad mat! Ser fint ut det där smo du gjort helt klart, kanske kan du få inspiratinmo av det Gitto gjorde häromveckan? http://gittosmat.taffel.se/2009/11/13/gravad-stromming/

    SvaraRadera
  4. Oh tack!
    Både för fina ord (småler stolt) och för tipset om gravad strömming. Det har jag aldrig gjort!

    Gravat är makens grej annars. Att sätt att ta rätt på de större öringar han tar hem.

    Kanske min tur?

    SvaraRadera
  5. @Fjällmor: tänkte själv pröva det, sträömmig är ju gott och så billigt dessutom!

    SvaraRadera
  6. Jag åt också en fantastisk sashimi i veckan. Den var så god att man kan vakna mitt i natten med tårar i ögonen. Måste bli en repris. SNARAST!
    Tycker fröken Dill

    SvaraRadera
  7. @Frk Dill: åh, vars intogs den? Jag är alltid på jakt efter bättre!

    SvaraRadera