söndag 15 november 2009

3 rätter retro

Igår kväll höll vi en riktig konceptmiddag för några goda vänner här hemma i Göteborg. Hela dagen var en sån där "inför-dag", åkte till stan och trängdes med resten av stan för att få fatt på de sista ingredienserna, ofantliga köer på såväl saluhallen som caféet jag drog till för att återhämta mig med en snabb kaffe. Puh!

Väl hemma pyntade jag fint med vackra snittblommor och påbörjade arbetet med min retrofest. Jag lovar att ni känner igen följande stjärnskott från bjudningarna på 80- och 90-talen.

Förrätt: Räkcoctail

/ Ett par nypor färska räkor placeras i ett vackert coctailglas / en nypa tunt skivad blekselleri / en halv alt en kvarts tomat (beroende på storlek, mina tomater var små) / en-två matskedar coctailsås / enligt nedan:

Sås till 6 personer:

/ En burk créme fraiche / 1 msk chilisås / 10 droppar tabasco (eller mer om du törs) / saften från en tredjedels citron / salt & peppar /

Smaka av all kryddning eftersom, kläm inte i massa citronsaft direkt utan lite i taget, jobba på samma sätt med tabasco.

Varmrätt: Smördegsinbakad fläskfilé med potatisgratäng

Räcker till 6-8 personer.

/ Ett paket smördeg / 2 fläskfiléer a 1-1,2 kg / Salt & peppar /

Fräs filéerna i smör, så att all saft stängs in i bitarna. Krydda på en salt och peppar. Låt svalna på ett fat när alla sidor fått fin färg. Kavla ut smördegen tunt så att de kan täcka en hel filé. Jag använde två bitar fryst deg per filé, och gjorde mina fina dekorativa hjärtan av det sista arket. Snåla inte på mjölet vid utbakningen, och stryk ut din smaksättning på en av de utkavlade smördegarna innan du lägger på filén. Jag gjorde två olika smaksättningar:

Alternativ 1: 1-2 matskedar grovkornig starksöt senap och ett par rivna champinjoner
Alternativ 2: en bit gorgonzola och 2-3 matskedar marmelad med citron- och flädersmak

Rulla in varje filé i deg, pensla med uppvispat ägg i alla skarvar så att degen inte glider isär, vik in sidorna och pensla ihop dem också. Om marginalerna är små så är det en god idé att sticka in några tandpetare som håller ihop degen under gräddningen. Skåra degen lätt på ovansidan, lägg på fina degdekorationer och pensla hela paketet med ännu mer uppvispat ägg. 200 grader mitt i ugnen i ca 35 min, tills köttermometern visar 70-75 grader. Lägg över en bit folie när degen fått vacker färg, så att den inte bränns vid.

Potatisgratäng utgör vid sidan av hasselbackspotatis det klassiska tillbehöret:

Räcker till 8 personer.

/ 2 kg potatis / 5 dl grädde / 3 dl mjölk / 6 klyftor vitlök / 400-500 g stark ost / salt & peppar /

Jag skivar alltid potatisen supertunt i min hushållsassistent. Blanda i en ugnsform med pressad vitlök, större delen av den rivna osten, salt, nymald peppar och vätskan. Blir underbart krämigt i mitten av ugnen, 200 grader i ca 40 minuter.

Efterrätt: Päron och After Eight

Grädde konserverade päronhalvor några minuter i mitten av ugnen, 200 grader, en skiva After Eight per halva. När chokladen börjat smälta ned: ta ut och servera med glass och starkt kaffe.

Avec: Klassiskt sällskapsspel

Retro finns i en butik nära dig, och kan servera 3-5 spelare.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Ps. Följ min blogg med bloglovin

5 kommentarer:

  1. Vilken rolig middag! Man borde köra retromiddag nån gång i månaden och liva upp gamla minnen.

    SvaraRadera
  2. @Rebecca: det höll igång snacket hela kvällen, asroligt hur man kan förena vänner som kanske inte känner varann kring de gemensamma minnena av barndom och söndagsmiddagar på 80-talet! :)

    SvaraRadera
  3. woiiii!
    Vilken nostalgitripp!

    Skratt!

    Tack så hjärtans..

    /Fjällmor

    SvaraRadera
  4. Ja, det här var verkligen retro men allt är ju så gott så det kan man ju absolut köra igen.

    SvaraRadera
  5. @Fjällmor: ja visst är det kul, så mycket minnen som finns i maten! :)

    @martina: det fina med framfröallt fläskfilén är ju att du kan smaksätta med väldigt moderna saker, t ex wasabi och shiitakesvamp, eller dijon, eller spiskummin och fetaost. Tål att experimenteras med!

    SvaraRadera