måndag 16 november 2009

Rödgrön kärlek

Som jag skrivit innan, så älskar jag bovetecrunch gjord på långsammast möjliga vis. Och som bekant lagar jag ofta mat med ögonen, lägger till sånt som ser läckert ut ihop med det andra. Om en soppa börjar med morötter så halkar lätt röda linser, chili och aprikos med av bara farten, eftersom det är så satans snyggt ihop!

När crunchkontot nu återigen sinat (vilket det lätt gör när man har en crunchande mams inneboende i ett par månader), så har jag äntligen fått tillfälle att gå loss. Lyssna på det här: basen är som vanligt bovete och gyllene linfrön, kompisar denna gång blev knallröda gojibär, knallgröna pistagenötter och lite av de mer mer sobra pumpakärnorna. Kryddat med kanel, svagt sötat med agave... En dröm - precis som frukosten skall vara, som en fin förlängning av nattens vila!

Jag har tidigare beskrivit tillvägagångssättet här, men med nya ingredienser så kom också en uns av anpassning. Jag lade bovete och alla frön i blöt tidig kväll, kring 18-knycket. Proportionerna är sannerligen inte skrivna i sten, men blev för mig ca 3 delar bovete, 1 del linfrön och 1 del pumpakärnor. När jag gick och lade mig, säg midnatt, så slängde jag ned 1 del grovhackade nötter. På morgonen lade jag i 1 del gojibär och lät ligga i ett par timmar innan det var dags för ugnen i ett dygn. Att lägga nötterna i blöt för den fluffiga och spröda vid rostningen, och det är bra att bären får suga åt sig lite vätska så att de inte torkar ihop alldeles under sitt ugnsdygn. Gojibär bara rakt upp och ned som man köper dem gillar jag inte något särskilt. Tycker att de smakar mög, gammelt skåp liksom, men något bra händer helt klart vid blötläggningen. De kanske väcks ur sin smakdvala?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

10 kommentarer:

  1. Det låter lovely! :) Hoppas att du får en fin vecka och att vi får till en träning nästa vecka. KRAMAR

    SvaraRadera
  2. Ljuvlig bild, Mikkan! Säkert raw-gott oxå. :)
    Tycker din blogg är toppen!
    /Malin

    SvaraRadera
  3. @Åsa: väl värt den tid man behöver vänta på't!

    @Malin: supertack, det är det bästa man kan ha på filen/i mjölken tycker jag!

    SvaraRadera
  4. Hmm, har försökt att lära mig bovete flera gånger - ska man prova en gång till?
    Ja, ögonen äter lika mycket som munnen, se bara hur barn gör :)

    SvaraRadera
  5. Det låter fantastiskt gott. Jag ska testa detta. För mig som är nötallergiker så är det svårt med musli för jag är alltid rädd att bli sjuk när jag köper de färdigblandade varianterna och de är ganska tråkiga också.
    dinkelpuffar är gott tycker jag men ska testa bovete, det blir spännande.

    /Nina

    SvaraRadera
  6. @Kari: det fina är att de små gynnarna blir så spröda och fina när de blötläggs och rostas. De har en egen fin nötig smak som verkligen kommer fram under sådana förhållanden, ge det en chans vetja, om du pallar med tillagningstiden. :)

    @Nina: detta är ju helt riskfritt, och superbra även om man har glutenmage. Återkom gärna med förbättringar på recepten om du hittar på nåt kul själv! :)

    SvaraRadera
  7. @Gullfot: såå härliga nyheter, bring the blueberry on!

    SvaraRadera
  8. Jag har en liten fråga. Finns det något sätt att korta ner receptet? Typ steka dom hastigt när dom blötlagts eller puffa dom i högre värme i bara några timmar i ugnen?

    SvaraRadera
  9. @Ulrika: du kan albsolut skära ned på tiden genom att höja temperaturen. jag har dock inte testat, så jag har inte koll på i vilken relation de båda står. Kan tänka att 100 grader skulle göra stor skillnad? Då försvinner rawfoodeffekten dock, det är skälet till den långsamma tillagningen, men det blir säkert lika gott! Lycka till!:)

    SvaraRadera