söndag 2 augusti 2009

Feta nyheter

Läste i dagens nätupplaga av SvD om fettsyrorna omega 3 och 6 (ett blänk fanns även i Aftonbladet). Det känns som att det varit allmänt känt, så länge jag varit medveten om kost- och hälsafrågor att omega 6 inte varit en höjdare att sträva efter i intaget av fett, omega 3 har varit grejjen. Att alla vegetabiliska oljor är nyttiga för oss är en missuppfattning, och det visas väldigt tydligt i artikeln. En del oljor innehåller inte alls omega 3 utan enkom omega 6, och det har ingen god inverkan på våra kroppar alls. Jag har många människor i min närhet som lider av framförallt IBS, högpresterande unga "duktiga" tjejer, så jag köper inte att kosten är den enda pusselbiten i ekvationen, men det är ju spännande nyheter att risken att drabbas resp chansen att klara sig påverkas så stort baserat på vårt intag av fetter.

Jag har funderat på att köpa hampaprotein att ha i smoothies osv som återhämtning efter träning (skyr alla energibars och anonyma proteinblandningar på hink mer artificiella smaker, inte min grej att stoppa i mig), men är tveksam. Ett par teskedar ger dagsbehovet av omega 3, men omega 6-innehållet är vad jag förstått rätt högt också. Hittar inga exakta siffror någonstans, nån läsare som har koll kanske?

Ett enskilt livsmedel spelar väl i och för sig ingen stor roll på det stora hela, det handlar ju inte om några jättemängder, men eftersom vegetabiliskt fett är en stor del av kosten och finns i många livsmedel gäller det att tänka till och skippa inte bara härdade äckelfetter utan även sådant som margariner samt solros-, majs-, sesam- och tisteloljor till förmån för oliv-, linfrö- och rapsolja, för att inte tala om riktigt smör och fet fisk.

Fler som gillade nyheten var LCHF-titanerna såklart, Doc och Annika D. Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

5 kommentarer:

  1. Jag köper ägg med Omgea 3, de är jättegoda. sen jag började med LCHF har min IBS och min laktosintolerans gått upp i rök.. fettrök:)

    SvaraRadera
  2. Många säger ju det, att magen blir så mycket bättre, så även för mig även om jag inte riktigt haft IBS. givetvis är det alltid komplicerat när man lider av åkommor. Stress är en stor faktor, inre och yttre press. magen/tarmar och känslolivet hänger ihop på ett intrikat vis som gör en del människor otroligt känsliga för magproblem/känslomässig stress. man får lära sig vad som funkar för en själv såklart, men kosten är ju ändå en stor bit!

    SvaraRadera
  3. Här kan du hitta näringsinnehåll för hampapulver.
    www.reidarsson.se/proteinpulver.html

    SvaraRadera
  4. Tusen tack, tant Grön, har lagt in länken i texten. :)

    SvaraRadera
  5. När jag nån gång vill ha nån brödersättning så blir det oftast nån form av nötbröd trots kolhydraterna. Gillar lite tuggmotstånd.
    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera