onsdag 14 oktober 2009

Yogamums med Läckra Lisa


Erkänn, det är alltid så att de bästa av vanor är de som är lättast att halka ur. Det kan ta månader att börja med något bra som att äta grovt bröd istället för vitt, börja träna pilates osv, men på två veckor kan allt det där goa vara bara som bortblåst. Det är ett fullkomligt mysterium, varför det är så? Evolutionärt kan det ju ändå inte ha varit ett önskvärt beteende som tagit oss människor framåt, så varför har det förts vidare, generation för generation? Har ni tankar om detta, så tages de tacksamt emot!

En av mina grymmaste vanor är att luncha varje vecka med min underbara vän Lisa. Även hon är Göteborgare i arbetsexil i Stockholm, ett blåbär i storstaden som söker lite guidning och en plats att få prata med dialektala uttryck. Som jag. Vi är som gjutna när vi ses, det går i 180 knyck, så mycket prat på minimal yta att man nästan inte tror det är möjligt. Men det går, och underbart är det.

Idag tog hon med mig till det som är, efter ett alldeles för långt uppehåll, vårt nya ställe: Yogayama på Jungfrugatan vid Östermalmstorg. För mig är stället nytt, men de har hållt på och förverkligat sin dröm om god nyttig mat och vettig träning för både kroppen och knoppen i ett gäng år nu.

Jag läser mig till att maten tillverkas i samarbete med Renée Voltaire och jag är inte förvånad. Det är groddade grejjor, knasiga nöt- och fröströssel, raw food, heta kryddor och mjölkfria GODA (!) alternativ om vartannat. Stället var knôkat redan klockan 12, så nästa gång kommer vi tidigare, och det är även tipset jag ger till er. För gå hit, det bara måste ni, de bjuder på fantastiskt god mat!

Vi åt båda en curry på kokosmjölk med bovete, råris, cashewnötter och kyckling. Till det ett salt strössel på sesam- hampa- och linfrön, tunnt knäcke med syrlig limefärskost och hummus, linsgroddar och romansallad och vatten med vacker mynta. Livet blir vackrare med vacker mat, och så mycket rikare om man ser till att ta vara på sina goda vanor, som t ex att träffa sina bästa vänner även om man inte riktigt har tid.Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

8 kommentarer:

  1. Åh så underbart det låter!! Ska faktiskt själv ställa mig och göra hummus strax för första gången :)
    Ska du vara med och cykla för rosa bandet nästa helg förresten?

    SvaraRadera
  2. @jessica: åh, gud så fint av dig, nu blev jag jätteglad! :)

    @susanna: jag älskar det! Nyckeln är att göra det så klassiskt som möjligt, skaffa en bra tahini, vara generös med spiskummin och citronsaft!

    Blir ingen rosa cyklign för mig i helgen som kommer, då är det tjurruset (eller är det helgen efter det? Då är jag på resande fot...). Är med i tanken! :)

    SvaraRadera
  3. Vad bra med ett tips! Det är svårt att veta vart man ska äta i Stockholm. Måste alltid ta med matlåda. Nästa gång ses vi där :-)

    SvaraRadera
  4. Vilket underbart tips! Måste dit och test-äta. :)

    Mat ska vara njutbart - både för magen och själen!

    SvaraRadera
  5. Finns nog inte mycket som slår mat i goda vänners lag, speciellt inte om det är smarrig sådan. Sparar tipset ifall jag skulle på hållet nån gång!

    SvaraRadera
  6. @Anna: bästa på länge (om man räknar bort Berns då, de spelar liksom i en annan liga)

    @Barregren: tror verkligen att DU skulle trivas där! :D

    @Lotta: do it, men se till att komma lite innan eller efter lunch, stället verkar väldigt populärt!

    @Bitte: helt riktigt, och småluncher med vänner lyser upp hela dan tycker jag!

    SvaraRadera