måndag 7 juni 2010

Meatless Monday

Gå direkt till receptet.

Jag har aldrig tänt till på idén med Meatless Monday. Inte för att det är dåligt alls, intentionerna med konceptet är fina och bra. Bra om folk äter mer vegetarisk mat än kött och en dag i veckan är (sorgligt nog) ett steg i rätt riktning för vissa människor. Jag själv som dock varit både vegetarian och vegan har inte det där behovet av att "se till" att jag äter mer vegetariskt. För mig är det en av de största delarna av min egen kostcirkel, vegetabilier är basen för allt.

När jag tänker lunch eller middag så tänker jag inte automatiskt på vilken typ av fisk/kött/fågel jag skall ta mig an och vad jag skall skapa runtikring. Lika ofta tänker jag kring vegetariska råvaror, kanske adderar kött i sista stund som ett komplement. Jag behöver inte tänka på det en särskild dag i veckan, det är alltid med på likvärdiga villkor och det är väl kanske nästa steg i Meatless Monday-tänket, att de vegetariska rätterna inte är undantag på ständig avbytarbänk, utan helt likvärdigt fulla måltider som alla de som bygger på animaliska ingredienser.

Jag kickar detta till trots igång veckan med en knallig pesto som serveras till allehanda sallader (som den igår t ex), till omelett, på surdegsmackan med en krallig ost - vad helst du önskar!

/ 1 knippe bladpersilja / 2 vitlöksklyftor / 1 näve naturella valnötter / 1 näve naturella pistagenötter / 1 tsk hel spiskummin / 1-2 dl kallpressad oliv- och rapsolja / limesaft / flingsalt /

Mixa bladpersilja* med nötter, vitlök och stött spiskummin. Tillsätt olja i en fin stril under mixningen tills dess att du fått en trevlig pestokonsistens. Krydda med en ordentlig nypa flingsalt och en skvätt pressad lime (eller citron). Smaka av så att det blir bra balans mellan salt och syra.

* Tips! Ta av stjälkarna och lägg i frysen. Sen när du kokar fond någon gång kommer de väl till pass!

Tips på ytterligare gyllene pestovarianter: Heta favoritpeston, Pesto på grönkål och mandel i juletid samt Klassisk basilikapesto.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

4 kommentarer:

  1. Du är så klok-nu skriver jag in mig som följare på din blogg.

    SvaraRadera
  2. @Anna: jag kan tänka mig att du är mer än enig i tänker ja! :) varmt välkommen som följare, det gör mig så glad!

    SvaraRadera
  3. Härlig blogg,me like! Hur kan jag ha missat dig?
    Tittar snart tillbaka igen/Karin

    SvaraRadera
  4. Jag håller helt med dig som gammal vego är det inte en uppoffring att äta vegetariskt, det bara är där mitt bland min pulled pork och lammfärs. Jag har alltid haft svårt för folk som liksom himlar med ögonen och ryser till när man säger att något är vegetariskt sen går de hem och äter pasta med tomatsås (eller ketchup) och tänker inte på att det också är vego, eller crèpes med svampstuvning.

    SvaraRadera