onsdag 9 december 2009

Sött och hårt


De första potatisar som kommit över tröskeln på nästan ett år nu tillreddes improviserat häromkvällen.* Med mycket gott resultat, dessutom! Pröva gärna att leka med sötpotatisen, kul smaker som gifter sig med många andra grönsaker och går underbart ihop med starka råvaror som vitlök, chili och ingefära.

I mitt minililla veckopendlarkök krävs en stor portion tålamod för att få saker att klaffa. Hemma i Göteborg har jag kärl i de storlekar jag behöver och så, här är jag liksom hemma hos någon annan hur jag än vrider och vänder mig. Hemma hos dig blir detta kok nog inte särskilt meckigt utan går på ett litet kick!

Mikkans söta soppa
Räcker till 3 portioner.

/ en liter vatten / en ordentligt stor sötpotatis / en mediumstor vanlig potatis / ett halvt blomkålshuvud / en halv gul lök / smör / 3-4 cm färsk ingefära / lite buljongpulver / två trattisar, färska eller torkade / salt&peppar / nån matsked grädde eller två /

Koka upp en liter vatten med buljong eller fond, ett par hela skivor ingefära och ett par trattkantareller. Förväll blomhål i bitar i en minut eller två, fiska sedan upp bitarna och lägg i en blender/mixer. Gör detsamma med potatis och sötpotatis i ganska små bitar, de blir snabbt mjuka rakt igenom.

Fräs löken mjuk i smör och lägg till grönsakerna i blendern. Plocka ur bitarna ingefära ur buljongen, de har fullgjort sin roll. Trattisarna hör dock hemma bland grönsakerna. Mixa och späd till önskad konsistens med en slatt grädde och den smakrika buljongen. Häll sedan tillbaka i kastrullen och smaka av med salt och peppar. Du toppar din portion med en klick av:

Mikkans hårda pesto
Räcker till 1-3 portioner beroende på hur stora dina nypor är.

/ 2-3 finrivna vitlöksklyftor / en tredjedels-halv hackad chilifrukt / ett par nyp färsk persilja / ett par nypor pistagenötter / ett par nypor svarta sesamfrön / zest från en halv lime / ett par ordentliga stänk fin olivolja / ett par nypor finriven parmesan eller dylik hård italiensk ost / nån nypa finriven ingefära /

Banka ihop en stark pesto att ha till soppan, urgott!

* För de läsare som är nytillkomna kan jag berätta att jag ätit LCHF-kost sedan i februari i år. Nu äter jag mer av en blandad kost som jag ändå tycker är lowcarb jämfört med tallriksmodellen, för att jag trivs bra med det helt enkelt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

1 kommentar:

  1. Vilken soppa! Sötpotatis som är så fantastisk och hemmagjord pesto, detta måste testas!

    SvaraRadera