söndag 6 juni 2010

Röd sommardröm och salladshuvud

Gå direkt till recepten här och här.

Igår tog jag mig hem med alla varor omedelbart. Magen var ungefär som Munchs "Skriet", så jag jobbade snabbt. Stödmackor is no more här hemma, det finns nästan aldrig något bröd till vardags, men här finns alltid en råsaftcentrifug.

/ 4 späda morötter / 1 dl frysta hallon / 3 färska aprikoser / 5-6 korn kardemumma /

Jag josade morötterna ur mitt nya knippe, och mixade sedan josen med en näve frysta hallon och mogna aprikoser. Kryddade med några korn nystött kardemumma. Otroligt enkelt och sagolikt gott. Rör i lite gräddmjölk om du vill, det blev som en vacker kräm med noll koktid. Att hallon och persikor är en bra kombo är ju etablerat, men aprikoser smakar ju lite udda ändå och det var definitivt en risk att slänga in morotsjos i leken. Ingen deltagare eller köksapparat blev skadad eller dödad under försöket.

Själva maten som jag sedan hann att maka utan att dö svältdöden på kuppen blev en ljuvlig sallad av allt fint Hagsätra hade att erbjuda:

/ 2 strimlade turkiska paprikor / 0,5 strimlad schalottenlök / 1 tärnad avocado / 1 näve stora blåbär / 0,5 fetaost / citronsaft / olivolja / nymalen svartpeppar / en stor klick hemlagad knallig pesto /

Montera i lager sådär blandat och skönt som i alla fall jag gillar. Ett trick är att tärna avocadon direkt i skalet: skär med en matkniv på längden, sedan på andra hållet, så kan du bara skyffla ut kuberna sedan. Ringla lite olja och citronsaft över och mal över lite peppar. Osten var som en mild och krämig feta, snudd på färskost. Helt underbar! Jag har stött på liknande ostar tidigare (då enbart i butiker som den här) och de är perfekta i sallader, smälter på tungan. Önskar jag kunde sända er alla ett smakprov, den kan nog flirta sig in hos även de mest kräsna smaklökar!

Pestoreceptet kommer imorgon, det är värt ett eget inlägg, så sabla bra som det blev!Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

3 kommentarer:

  1. Jag tycker ofta att fetaost är för salt så jag köpter turkisk vitost i stället! Samma konsistens men mycket godare :-)

    Jag köper min på Copp i plåtburk i kyldisken men den finns förhoppningsvis på annat håll också.

    K

    SvaraRadera
  2. Den där juicen låter ju helt fantastisk!

    SvaraRadera
  3. @K: låter riktigt sweet, jag gillar när det är mildare och krämigt liksom!

    @Lisa: den strök helt medhårs, den...

    SvaraRadera