söndag 27 december 2009

Grönkålspesto

Sara Begner har tusen och ett fint recept för julen på sin matblogg Alltid hungrig. Jag har nu efter jul av Halländska skäl* kylen helt knôkad med grönkål och fastnade därför för peston hon tipsade om. Omarbetade receptet en smula i farten och gjorde dessutom en stor sats för att kunna ge bort små klattar till mina nära och kära./ 500 g förvälld hackad grönkål, väl urkramad / 2,5 dl skållad mandel / 2 dl riven lagrad cheddar / en skivad rödlök / ca 1,5 dl kallpressad rapsolja / flingsalt / färskriven muskot, ca en halv nöt /

Mixa samman, häll på mer olja om det behövs för konsistensen. Servera på macka med en bit skinka, till fisk, baka zuccini i ugn med guckan, klicka på bakpotatis - vad vet jag! Riktigt gott och nyttigt är det i alla fall. Om du vill hotta upp den lite så är det säkert riktigt fint att rosta mandlarna snabbt i ugnen innan de körs i mixern.

* Min kära svärmor har under hösten flyttat med svärfar till Laholm. Innan jul försökte de köpa grönkål i butik på "normalt" vis. I Halland verkar det dock enbart säljas per kubikmeter. Trots tappra försök till halländsk grönkål och grönkålspaj så kapitulerade de och lämnade bort i alla fall en kasse till mig efter att vi varit där och firat helgerna i dagarna tre. Lokalt odlat, superfint - tack Halland!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

4 kommentarer:

  1. Det låter som en spännande variant på peston.

    SvaraRadera
  2. Haha, per kubikmeter...javisst är det så. man kommer knappt in i affärerna för all grönkål såhär års. men gott är det! fast jag känner mig lite bakåtsträvande och håller mig nog till den traditionella långkålen när det kommer till grönkål. mamma lyckades visserligen med en grym grönkålspaj i jul, men det är lite synd på så god kål på nåt sätt tycker jag att trycka ihop den med massa annat. förutom grädde och muskot då förstås... :)

    SvaraRadera
  3. Hallänningar och grönkål ;-) fast med mitt västgötapåbrå är det inte långt dit och jag lagar givetvis grönkål varje år...

    SvaraRadera
  4. Vilken god! Nu gäller det att köpa på sig grönkål innan den försvinner från grönsaksdiskarna.
    Tänker fröken Dill

    SvaraRadera