torsdag 8 juli 2010

Ringrostig och smugglande semesterfirare

Min första semesterdag, började nästan tro att den aldrig skulle komma... Klockan är 11 och jag är både rådvill och förväntansfull. Rådvill så till vida att jag nog glömt bort lite hur man gör det här. satte mig ute på balkongen för att riktigt sådär njuta på det käcka viset, sol, frukost och tidningen. Pratade med en balkonggranne som helt hastigt var tvungen att kila in och nog fälla några tårar, för vi kom in på hennes dotters dödssjuka hund. Nåväl, jag fortsatte njuuta och efter en riktigt lång stund gick jag in och tänkte att nu är det nog dags att ta tag i nåt här. Då hade en kvart gått. På detta viset har jag lyckats fördriva dagen. Ut på balkongen i en evighet till - så hade ytterligare 15 minuter gått.

Eftersom jag känner mig själv och visste att det skulle vara såhär i början, så har jag bokat in mig och Theresayogaretreat i 4 dagar. Mitt ute i skärgården blir det allt ifrån meditation och restorative yoga till ashtanga och huvudstående.

Yogisk mat, sol och salta bad. Jag har min vana trogen tummat en smula på de uppsatta reglerna och smugglar med både en Valrhona Ampamakia 2009 (älskade 2008:an, hur man detta då bli annat än en skön upplevelse?) och en flaska Palmér-bubbel. För mig personligen går råkost och vegetarisk kryddig mat hand i hand med sådana syndiga tillbehör.Yoga för mig är en strålande kombination av skön avslappning och hård träning utan de där glättiga leendena som ger vibbar av reklamfilmer och käcka ytor. Om jag ler när jag gör yoga är det mer för att jag just trillat omkull, i ett försök att klara av positionen "trasselsudd" eller "den döende tranan". För, det är ju en lek.

Jag peppade igår med lunch på Yogayamas takterass och lånade en av deras yogaböcker. Mycket kan jag hålla med om och ta till mig, men de brukar allt tappa mig längs vägen. När snacket om chakran kommer loss, eller att man för att inte störa vissa flöden bör tvätta armhålorna innan yoga, då har jag slagit igen för länge sedan. Det är inte den biten som lockar alls. Generella idéer om yogisk mat är också helt okomplicerade och känns självklara: whole foods, så lite process och tillsatser som möjligt, ekologiskt och efter säsong. Men, där det blir andligt sätter jag stopp. Jag nöjer mig gott med att vitlök och ingefära både är nyttigt och mums, att rötternas strävan inåt jordklotet står för livskraft och energi vete tusan.

Hörs på andra sidan helgen. Kram!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

3 kommentarer:

  1. Skriver under på alla punkter!

    Vad härligt det låter med yoga i skärgården. Speciellt med tillägg av choklad och bubbel!

    SvaraRadera
  2. Idöborg ligger precis bredvid "min" ö. Ni får det säkert jättehärligt där, njut av skärgården! :-)

    SvaraRadera
  3. @Sara: det var som en dröm, hoppas på många retreats framöver!

    @Maria: superkul, vilket sammanträffande - då vet du precis hur vackert det är där!

    SvaraRadera