lördag 5 december 2009

Maffigt på Xoko

I veckan gjorde jag något mycket spännande: jag deltog i en chokladprovning med extra allt. Rebecca är bloggvärldens chokladexpert (kolla bara här, så koolt!). Hon skrev igår om vår sittning som vi genomförde tillsammans med systemets kanske största dryckesnörd Staffan, chefredaktör för bolaget (ni vet, den med klamydian på framsidan).

I kylan gick jag och Rebecca i cirklar runt kvällens mötesplats, Xoko, trots min printade karta. Väl på plats med ett glas champagne i min hand kände jag att kvällen skulle bli urskön. Precis vad jag behövde efter två veckor av sånt här!

Jag har inga särskilda chokladkunskaper mer än sådant som man snappar upp om man är allmänt intresserad av mat och råvaror. För nåt år sedan var jag på en urskön provning med rom- och chokladexperten Duane Dove (som t o m tar med folk till kakoodlingarna i Tobago om man har tid och pengar!) och det var verkligen häftigt. Årgångsrom är något annat än din average Bacardi, och olika sorters mörk choklad till kunde vända dryckesupplevelsen helt och göra en medelmåttig rom till en magnifik explosion av smaker.Denna gång blev jag urfint guidad av Rebecca som visserligen inte har sin egen odling som Duane - ÄN! - men som verkar ha läst och smakat på allt gjort av de ädla kakobönorna. Över 20 sorter vad utvalda, alla av fina och aktade sorter, men långt ifrån alla fick höga poäng. Ju mer vi åt, destu fler smaker kunde vi känna. Vem hade anat att vissa sorter skulle smaka så mycket av stall och jord, att andra skulle ge en tråkig kakaoupplevelse trots fina råvaror och högt pris, medan andra lyckas skapa den där fantastiska smakupplevelsen som helt utan ansträngning?

Hela listan med våra sammantagna poäng och omdömen finns hos Rebecca, det finns ingen anledning till att även jag går igenom dem i detalj och skriver ungefär samma sak. Det jag personligen tog med mig hem mest av allt var lustigt nog den fina mjölkchokladen från L'Artigiano, med olivolja och havssalt. Kvällens mörka vinnare var nog Beschlen ändå, med toner av syrliga bär, honung och en perfekt smakbalans.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

9 kommentarer:

  1. Åh vilken bra text, och tack för fina ord. Hoppas vi får till en mjölkchokladprovning snart.

    SvaraRadera
  2. ååååh, nu blev jag riktigt avis..

    (rodnar och suckar som askungen)

    Ilar till Rebecca bums!

    SvaraRadera
  3. Underbart med chokladprovning. Nu blev jag riktigt sugen på det :-)

    SvaraRadera
  4. Åh va roligt det låter!! chokladprovning skulle jag också vilja gå på.

    /nina

    SvaraRadera
  5. @Rebecca: åh tack! Jag är absolut på en mjölkchokladprovning! :)

    @Fjällmor: ja, kolla in henne, hon är jättebra!

    @Therese: nästa gång får du hänka. :)

    @Nina: man kan ju fixa det även om man inte har råkoll på allt kring bönor, odling, conchning, blandningar osv. Bara att smaka och diskutera!

    SvaraRadera
  6. Det låter som ett suvreänt upplägg! Jag har också en ´'Atgigiano-kaka liggande här hemma, med olivolja och salt...köpte den när jag snubblade över den i en butik, efter att ha sett Rebecca köpa den på Mat-mässan. Väntar på det rätta tillfället att smaka.

    SvaraRadera
  7. så fort det matbloggas tänker jag på dig. :)
    http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_3895297.svd

    (fast inte för att du har "fula" bilder)

    SvaraRadera
  8. Åh, jag är totalt chokladtokig! Det där skulle vara farligt, jag skulle käka upp allt själv :-)

    SvaraRadera
  9. @Annika: öppna den och bli en lyckligare människa, är vad jag har att säga!

    @Sara: oh, den artikeln hade jag tidigare inte sett. Gillade den på något vis, även om jag inte riktigt får kläm på poängen. vad vill skribenten egentligen?

    @Mib: man blev rätt intrycksmätt när man gick in på andra smakvarvet av de 25 kakorna. tricket är att klara av att smaka lite på varje, inte så lätt. ;)

    SvaraRadera