torsdag 4 februari 2010

På rätt sätt

Jag kan inte för mitt liv minnas på vilka bloggar jag läste detta om äggröra häromveckan, men jag får tacka ändå utan tillbörlig länk. TACK för att ni alla lär mig mer och mer hela tiden. De enklaste av trix kan höja nivån på vardagen. För någon som jag som äter mycket ägg till frukost, är det en blessing att äntligen ha lärt sig hur man skall laga äggröra på riktigt så att den inte skall bli sådär torr.Jag lovade ju att delge er "receptet" efter helgen, och här kommer det: hemligheten ligger i att separera äggvitor och gulor.

Jag brukar räkna två ägg per skalle om det också skall ätas bacon, lax, grönsaker, frukt osv till. Smält smör i pannan, rör runt lite i äggvitorna och lägg i röran i pannan, rör runt lite till medans de börjar stelna på svag medelvärme (om det nu finns något som heter det). Först när de nästan är klara skall gulorna i. När de börjar stelna har du en äggröra som är krämig, utan att äggvitorna är otillagade. Fantastiskt mumsigt!

(Edit: hur kunde jag glömma? Tipset kom ju från Kryddburken, som en läsare påpekade. Tack Stefan!)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

7 kommentarer:

  1. Känner du till ShapeWorks/HerbaLife?
    Allt låter ju bra i reklamen http://www.no1trainingsystem.com/pres/prodinfo/index_se.php?sid=77fbcbe56d1c46e78c8bdd5199
    De pratar bland annat om att rostade soyabönor är bra som mellanmål. Är det bra även i LCHF-synpunkt?

    SvaraRadera
  2. Åh va gott med äggröra. Det skall jag testa nu i helgen. Tack för receptet :-)

    SvaraRadera
  3. Mycket listigt, även om det KAN bli rätt bra på det vanliga sättet också.
    Tycker fröken Dill

    SvaraRadera
  4. Att ha i mjölk och/eller valfri ost är också gott. Mycket gott till och med! :)

    SvaraRadera
  5. Good morning! Jag nappade också på den tillagningsidén. Tipset fick jag på KryddburkeNs blogg.
    http://kryddburken.se/2010/01/20/aggrora-french-style/

    SvaraRadera
  6. @Anonym: känner mig generellt skeptisk till allt som innebär pulver och liknande syn på mat och viktminsking, för mig fyller det ingen funktion. Länken hade löpt ut (?) så jag vet inte riktigt vad just herbalife är.

    Rostade soyabönor åt jag mycket som vegetarian. Det är gott om inte annat, och ett nyttigt alternativ till mycket annat. Som jag ser LCHF så kan man absolut äta baljväxter i viss mån, lite upp till hur man själv funkar. Soyabönor har högre halt av fett och protein, och lägre halt av kolhydrater än andra bönor dessutom, vilket ju gör att det mättar något bättre.

    @Frk Dill: absolut, jag har själv lyckats innan, och det spelar mindre roll tycker jag om man skall smaksätta med färskost t ex.

    @Jessica: det har du helt rätt i, det är super. Smaksatt creme cheese eller grädde är också toppen!

    @Stefan: tusen tack, det var ju precis där jag hade sett det! :)

    SvaraRadera