lördag 4 juli 2009

Fantastisk träning med Kinesis

Min tränare Lovisa introducerar mig för en mängd av olika typer av träning under våra pass. Det är så bra, ger mig många redskap för träningen på egen hand. Jag behöver mycket variation för att kunna träna när jag är på olika humör, för att hålla motivationen och träningsglädjen uppe, och dessutom så tror jag stenhårt på att träna musklerna på flera olika sätt för att uppnå styrka och uthållighet. Tiden är förbi då jag alltid körde samma maskiner för benen, bålen, armarna osv. Nu har jag kanske 10 olika bålövningar att välja mellan, likaså för axlar, armar osv. Känns därigenom mest kul att fundera över väl på plats hur jag vill lägga upp det, vad vill jag göra idag.

En sak som är otroligt spännande och som jag fasntat för är Kinesismodulen . Som ni ser på bilderna på länken (och även i denna broschyr) så är det vågformade moduler som sitter monterade längs väggen, med olika fästen för styrkeredskap. Det som gör detta så unikt är att man rör sig naturligt i alla övningar, steglöst och utan begräningar. Alla fästen är som en kula som kan rotera åt olika håll. Du kan lägga dig helt på din egen nivå i träningen; klara av sådant som andra maskiner kanske inte tillåter om du är nybörjare, och verkligen utmana dig själv i takt med att du själv utvecklas. Om man är lite sned i kroppen, är svagare på en sida osv, så är det inget problem för träningen. Så härligt!

Variationerna verkar vara oändliga, jag själv har bara skrapat på ytan. I höst skall jag testa cirkelträning på SATS med just Kinesismoduler, för att få fler uppslag. Kul att ha en tränare med och att göra det i grupp dessutom, var flera år sedan jag grupptränade sist. Jag vinkade igår farväl till till både Stockholm och Kinesisträningen för en dryg månad framåt. Kommer nog finna på råd under semestern i Göteborg, har ju om inte annat projekt rullskidor framför mig nu.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

2 kommentarer:

  1. I Göteborg finns www.curves.com på kyrkbytorget med steglös styrketräning:)

    SvaraRadera
  2. Aha, så trevligt! När jag tittar på utrustningen på hemsidan så ser det inte så steglöst ut, alltså, det ser låst ut i fråga om hur man för sina armar och ben, men jag kanske kikade på fel flik?

    SvaraRadera