onsdag 17 juni 2009

Snabba ryck


Fortsatt intensivt på jobbet emellanåt, även om det inte är riktigt så tokigt som för ett par veckor sedan. Jag har inga problem med att jobba mycket i perioder, gillar ändå farten, spänningen, och presterar bäst när tempot är högt. Det är dock lite trist när fritiden krymps såpass på veckorna så att jag inte kan ägna mig åt kreativ matlagning på kvällarna, när jag inte hinner leka med vackra färger på grönsaker, handla i lugn och ro osv. En snabb grej jag då lagar på kvällarna (eller gör på morgonen och har med till jobbet) för att ändå få mig lite till livs är min variant fetasallad. Mättande utan att vara tung om man äter lite senare på kvällen än normalt, bra balans mellan kolhydrater och fett - och framförallt vacker att se på.

För en portion använder jag 1-2 nävar hackade färska spenatblad, 0,5 hackad tomat, en snutt rödlök i strimlor, några cm morot i tunna slantar, en halv stjälk selleri eller lite rädisor och ca 1/5 dl hackad broccoli/vitkål/blomkål. Jag ringlar bra med olivolja över blandningen.* Sedan smular jag över ca 50g härlig fetaost. På toppen strör jag lite pinjenötter, ev några oliver och ringlar över ytterligare olivolja av bra kvalitet.

Jag gillar råkostkänslan i en sådan här sallad, ordentligt tuggmotstånd, något jag saknar efter att ha slutat äta müsli. Det som är bra är också att det är ingredienser som håller sig dryga veckan i kylskåpet, lätt att ha grejjerna hemma alltså, och det ger njutning för gom och öga. Om man vill göra det mer matigt så ät en avocado eller lite kallrökt lax vid sidan av. God mat är verkligen rekreation, för mig är det ren lisa för själen.

* Jag har hittat en sort vars smak jag verkligen gillar. Det kan ta tid att hitta någon man gillar, men är värt sökandet när man väl är i hamn. :)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar