torsdag 18 juni 2009

Hampa - mitt i krysset!


Vid något tillfälle har jag fått hela hampafrön i maten på något fräsigt söderhak. det lät roligare än det smakade och sedan dess har jag duckat. Efter att ha läst på Lisa Förares blogg om skalade hampafrön har jag blivit nyfiken och igår gjorde jag slag i saken. Gynnade favoriten Renée Voltaire ännu en gång och köpte en burk, och såhär dagen efter känner jag mig nöjd och allt annat än ångerfull. De små rackarna var alldeles lena och mjuka och hade ingen koppling alls till min tidigare smakupplevelse.

För att toppa det hela, så måste jag också berätta att (precis som Lisa tipsar om i inlägget länkat ovan) jag gick till Hötorgshallarna igår för första gången och hittade där den lilla bondebutik som säljer mejeriprodukter från Järna. Där finns mjölk, fil och yoghurt, vilket även NK ICA som bekant tar in, men också kvarg med hög fetthalt och smör som inte är av denna värld. Salt och otroligt smakrikt. Det är skillnad, inte tu tal om den s(m)aken. Kvargen blev till ett härligt kvällsmål med blåbär och hampaströssel, och på måndag får de in ny leverans. Då skall jag kika dit och se om de får in även grädde. Det skulle göra min lycka total!

Hampafrön innehåller enligt innehållsförteckningen en hel del kolhydrater, men större delen av det är fibrer. Fetthalten är relativt hög och av hög kvalitet framförallt, och proteinhalten är också riktigt bra, såpass att man gör proteinpulver av hampafrön.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

2 kommentarer:

  1. Det smöret såg riktigt gott ut, men jag gillar Ghee bättre, den smakar så gott och man kan steka i höga temperaturer med skirat smör..

    SvaraRadera
  2. Hej Monica, jag har funderat på ghee, skall ju vara himla yttigt, vart köper du det?

    SvaraRadera