måndag 16 mars 2009

So far so good

Nu har jag varit LCHF:are i 4 veckor. Mina svärföräldrar i 3 och min make i 2. Allt blir verkligen mycket lättare när man är fler som stöttar varann, och att vara ense om vilken mat man skall laga hemma är ju ett fett plus (no pun intended).

Jag känner att det fungerar hur bra som helst. Min mage är inte längre uppblåst, jag känner mig aldrig uppkörd och stress sätter sig inte i magen på samma sätt som innan. Frukost går snabbt och lätt och jag har mycket större aptit på det jag äter nu. Yoghurt och müsli var jobbigt att få i sig innan, men mina stekta ägg och min hallonsmoothie på turkisk yoghurt och grädde är hur len som helst.

Jag behöver inga mellanmål längre, och blir inget tokigt blodsockermonster om det drar ut lite på tiden med middag eller lunch. Självklart blir jag hungrig, men det är stor skillnad i känslan av hur akut det är, hur humöret och känslorna påverkas.

Precis som många andra vittnat om, så äter jag mindre mat, 2-3 mål om dagen, jämfört med 5-6 om dagen. Det beror på att jag är mätt längre feter måltider, och då blir också alla mina initiala funderingar om vad man skall ersätta den smidiga mellanmålsmackan med. det behövs så sällan, helt enkelt.

Till på köpet har jag dessutom gått ned 4,5 kg, vilket känns superhärligt. Jag är alltid vaksam på viktnedgång och mina känslor kring detta, eftersom jag har ett förflutet som anorektiker och bulimiker. är rädd att man aldrig kan bli kvitt det där fröet man har inombords, och jag vill inte bereda vägen för att någon form av osund viktfokusering skall uppstå igen, så därför kommer jag bara väga mig ibland och ta eventuell nedgång som positiv. Tror det är nödvändigt för att detta verligen skall fortsätta vara ett livsstilsval med långt tidsperspektiv, för många kan den snabba viktnedgången säkert bidra till att man går in i diettänket och kör på hårdare i nedskärandet av kolisar. det är ingen modell för just mig, jag vill lära mig äta nu som jag planerar att äta resten av livet (oavsett vad enstaka nyhetsinslag säger).

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar