tisdag 3 mars 2009

Fettfanatism?

Idag ser jag gårdagens inlägg på bloggen Fat Lies, och känner mig inspirerad att spinna vidare.

Artikeln är, som så mycket annat på bloggen, mycket bra. Jag tycker att det alltid är viktigt att probblematisera hur människor beter sig i alla olika sociala rörelser. Som enskild individ kan jag känna igen mig i, från många situationer i mitt liv, att man helt går upp i något nyfunnet. Må det vara ideologi, livsstil, förälskelse, religion osv. Lite till mans funkar vi väl så att vi blir väldigt fokuserade på det som är nytt och överväldigande för oss, och i ett inledningsskede så har man ofta ett stort behov av bekräftelse på att ens val/livsförändring är rätt, rådgivning, stöd osv. Man börjar hänga på forum, kolla bloggar, talar om för omgivningen att man hittat något nytt. jag tycker inte att det i sig är ett sekteristiskt beteende alls, sekter och religiositet handlar för mig om dominans, om underkastelse, om att inordna sig i en hierarki och något större än en själv. Därför tycker jag att jämförelsen är onödigt överdriven.

För mig och många andra är ju LCHF ett val för livet, inte en diet för snabb viktnedgång eller en modefluga. Att vissa ser det som så kan man aldrig hindra, utan bara ta ansvar för hur man själv pratar om kosten och hur man beter sig mot människor som i sin tur gör sin grej och sina egna val. Som vanligt har alla människor rätt att välja vad de vill göra med sina liv, och för mig är tanken på att klandra någon annan som inte "köper" LCHF absurd. Men, eftersom man stöter på människor dagligen som tänker i vi och dem, så finns de givetvis även i LCHF-rörelsen.

Den stora poängen med det hela är som Fatlies skriver att vi håller på att äta ihjäl oss på denna jord, och att fler behöver få upp ögonen för hur våra kroppar funkar och vad vi mår bra av att äta. Samtidigt är maten en bisak i våra liv, det är inte nyttigt för någon att ägna all sin energi åt sin kost - vi äter ju för att leva. Och, lite ödmjukhet är ju inte helt fel, som så riktigt påpekas: "Om man nu menar att etablissemanget inte kan sin fysiologi så innebär ju inte det att man själv automatiskt vet allt." Det gäller att läsa all info själv med ett kritiskt öga, försöka lita till sin egen logik och gut feeling.

Det är häftigt när rörelser kan växa sig stora genom nätets möjligheter, det är en chans att få kontakt med människor och att tillsammans utöva effektiv konsumentpolitisk kritik. Sen måste man inte hata Becel bara för att man äter LCHF-kost, såklart, men om man så gör och är många tillsammans så är det ju inget galet i sig heller.

Kostdoktorn har idag också puffat för inlägget, och där går debattvågorna höga.

Även Dr Dahlqvist har kommenterat debatten.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar