onsdag 11 mars 2009

Njutning på hög nivå

Emellanåt är det ju okej att ta sig en bit choklad av hög kvalitet. Det är 70% kakaohalt och uppåt som gäller, och jag personligen tycker att det är absolut godast kring 70-75%. Över det sedan är det ofta svårsmält i munnen, bittert och tappar den där chokladiga konsistensen. Kanske har jag inte träffat på en bra sort ännu, tipsa mig gärna!

Jag kom över Valrhonas årgångschoklad 2008 till ypperligt pris nu för ett litet tag sedan. De släpper en serie om tre kakor varje år, och den stora grejjen är dels att upplagan är begränsad och dels att varje kaka innehåller bara bönor från en och samma plantage. Plantagerna är utvalda efter kvalitet och ligger på olika ställen i världen. Alla tre sorter är ljuvliga och ar helt olika karaktär. Någon är mer nötig medan en annan smakar friskt av citrus och aprikos. Jag kan verkligen rekommendera att lägga de där extra kronorna på fin choklad, det blir ju rätt lite i sammanhanget om man inte äter mer än nån ruta i veckan eller två. Jag är i alla fall lagd sådan att jag vill att det verkligen skall vara värt det. Är chokladen tråkig kan jag lika gärna strunta i det!

(Ps. Fotade dessa små chokladkakor med mycket möda och besvär hemma i soffan. Större delen av bilderna har en liten bit av nyfiken Whippet i sig, som här nedan :).)


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

2 kommentarer:

  1. Mmmmmmmm..fast inte den ;) Ja, håller med,ska det vara så ska det vara bra choklad !
    Har inte rikigt hittat nån höjdare än ,men har kanske inte rikigt letat heller..
    Ha en fin eftermiddag/ Bittan
    viktsteg.blogg.se

    SvaraRadera
  2. det finns så mycket att botanisera i! Ett tips är att gå en sån där trevlig choklasprovningskurs på nån tmime om man skall hitta på nåt kul nångång, på en möhippa, för nån som fyller år el dyl. Jag gjorde det på en arbetsgruppträff och fick lära mig mycket, så nu vet jag lite mer vad jag skall kika efter!

    SvaraRadera