söndag 8 mars 2009

Den typiska menyn

Det har ju gått höga debattvågor mellan s k "LCHF:are" och Fredrik Paulun. Mycket av det har varit en uppvisning i rajlerande pajkastning, inte mycket vettigt har sagts egentligen och jag själv vill inte vara del av käbblet. Jag känner mig inte del i någon form av gäng med massa gemensamma idéer och värderingar bara för att jag fått kunskap om insulin och kolhydraters påverkan på kroppen. Lite passande att Fat Lies tog upp denna tematik några dagar innan Fredrik kom med sitt betydligt mindre eleganta inlägg i debatten. Efter att ha läst runt en hel del själv bland bloggar och debatter så förstår jag vad han kommer ifrån, men det är ju som alltid. Oavsett vad för sammanhang man hamnar i så finns de högljudda debattörerna, de som blir helt frälsta, de som alltid håller huvudet kallt och sakligt, de som tar det hela med glimten i ögat osv. Inga konstigheter, det händer överallt. Något som Anna tar upp är internetaspekten: det är väldigt lätt att vara kategorisk i sitt debatterande när man gömmer sig bakom en datorskärm. Det är konstant aktuellt, och ger konstant upphov till missförstånd.

Nåväl, min poäng vad att Paulun efter ett par dagar efterfrågar typiska menyer från oss som anser oss äta LCHF. Ett bra sätt att själv få idéer tycker jag, så kära läsare, kommentera gärna här och berätta för mig, jag vill ha inspiration!

För min del kan det se ut typ såhär:

Menyexempel:
Frukost 1: omelett på 3 ägg med lite grädde, svamp, lök, spenat och ost + halv avocado.
Frukost 2: smoothie på 1 msk linfrön, turkisk yoghurt & 1 näve hallon/blåbär/björnbär.
Lunch 1: en tallrik sashimi + en bit schysst ost.
Lunch 2: currygryta på kyckling, broccoli, svamp & kokosmjölk/grädde.
Middag 1: halv grillad kyckling m tapenade, broccoli, coleslaw och sallad på spenatblad.
Middag 2: färsbiffar gjorda på blandfärs, ägg, riven ost och örter, i gräddsås m brysselkål.
Middag 3: ett paket stekfläsk med stuvade kålgrönsaker & senap.
Ev mellanmål om så behövs: en bit ost, en ruta mörk choklad, en frukt, coctailtomater, sockerärtor, paranötter, makrill i tomatsås eller tonfiskröra på majonäs och creme fraiche.

Latte gjord på röd mjölk under dagen, gammaldags mjölk på helgen när jag dricker hemma.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar