fredag 5 november 2010

Utfodring av ett mycket kärt kompani

Förberedelser för mycket stor fest pågår sedan flera dagar. Imorgon kommer strax under 40 pers genom portarna. Jag har bett gästerna att komma lagom hungriga, då jag tycker att det som värdinna är lite trist faktiskt att alltid göra en gigantisk gryta och fylla upp folk med bröd för att mätta svälten. Jag ser hellre att man är lagom hungrig och står ut med att bli bjuden på munsbitar hela kvällen! På menyn står massa trevliga saker uppträdda på en pinne, lagda på ett fat, monterade på höjden. Låt mig ta er genom coctailpinnarnas fantastiska värld!

Pinne 1:
Långbakat chipotlefläsk
Grillad sötpotatis

Pinne 2:

Rå salmalax
Misomajonnäs
Krispig gurka i botten

Pinne 3:
En ljuvligt sötsalt fransk fårost vid namn Ossau Iraty
Syrlig torkad physalis

Inte på en pinne men ändå:

Kokade gul- och polkabetor i skivor
En klick chévreröra på varje skiva

Crostini 1:

Kronärtskockspuré
Créme fraiche med örter

Crostini 2:
Avocadoröra
Rostad majs

Snax:
Slowrostade mandlar med havssalt och Ångad edamame med havssalt.

Dessert:
Svartvinbärstryfflar
Sötpotatismuffins med hasselnötter och mascarponecreme (recept kommer när glittret lagt sig!)

Gin med citron och fläder i bålskålen, vitt och rött i boxarna, och kannor med daquiris kommer stå redo för alla snyggingar som snart är på väg. Bring it on.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

7 kommentarer:

  1. Oh my...! Vad mycket gott!! Hur lägger man vantarna på en invitation..? ;-) Hoppas ni får riktigt trevligt!
    Kram //m

    SvaraRadera
  2. Mums! Jag ar ocksa en fan av Ossau Iraty, sa maste prova din kombo. :)Hoppas det blir succé.

    SvaraRadera
  3. @M: de flesta har mutat sig in. ;)

    @Matarkivet: jag vet att jag smakat den tidigare men ej lagt namnet på minnet. Nu fick jag tipset av osthandlaren just när jag talade om torkad syrlig frukt, så jag tror stenhårt på kombon!

    @Maria: eller hur, helt i matporrarnas smak kan jag tänka? :)

    SvaraRadera
  4. Låter fantastiskt gott! Må du få en lagom icke-sockerchocks framkallad baksmälla imorgon.

    SvaraRadera
  5. Om jag bara vetat att man hade kunnat muta sig in på detta kalas! Kul att kalaset blev lyckat, så ska det vara! :-D

    SvaraRadera