söndag 24 oktober 2010

Helgmål

Jag lyssnade igår på denna veckas helgmål i p1 (lyssna här). Jag är sannerligen ingen kristen människa, kristenheten hörde liksom kommunismen och gothfäblessen till min ungdom. Men, jag uppskattar verkligen inspirerade predikningar när jag stöter på en sådan, självfallet kan jag lära från präster likväl från andra kloka personer. Den tid där det fanns någon form av prestige i det där är också förbi, tack och lov.

Camilla Lif från Kungsholms kyrka talade om de ambitioner man har som liten, och hur man kan se på livet när det sedan inte blivit som man har tänkt sig. Hon berättade om sina drömmar att stå i centrum, bli berömd och välrenommerad, och hur hon som ung inte kunde ta till sig tanken att hennes storhet skulle kunna ligga i att vara någon annan klippa och stöd i livet. Predikans tanke kretsade kring temat, att inte tänka att man är misslyckad om man inte blivit det man ville bli för 10 år sedan, utan att våga omvärdera och tänka om utan att vara bitter. Just där och då så kände jag att det var en skön tanke att lyssna till flera gånger, central för många om de skall vara lyckliga i livet tror jag.

Dagens lilla stjärna i köket är ett tillbehör som liksom människan i Camillas predikan främst finns till för att stötta upp andra - en oerhört viktig stöttepelare därtill: majonnäsen. Inspirationen kommer från flitiga Lisa, touchen min egen. Jag har faktiskt följt hennes råd och vevat en misomajonnäs på smakneutral jordnötsolja. Vanligen använder jag bara de vegetabiliska oljor som är de allra nyttigaste och allt det där, men något har hänt: jag har fallit ur min stora rapsoljekärlek. Jag tycker att det smakar skit helt plötsligt. Hm, med så tvära kast i smakpreferenser - hög tid för ett gravtest, kanske?

2 dl sammetslen majonnäs:
/ 1 äggula / 1,5 msk ljus misopasta / 2 dl jordnötsolja / 1 mininypa salt / 1 mininypa florråsocker (alt mortlat råsocker) / saft från 1 lime /Se till att alla råvaror är rumstempererade. Blanda äggulan med misopasta i en bunke. Jobba manuellt med ballongvisp för en mjuk och fin majonnäs, och få inte panik, det är inte så svårt och jobbigt som man tror!

Rör i oljan i en rätt fin stril, droppvis just i början så att emulsionen kommer igång och du känner att du har kontroll. Tillsätt sedan resten av oljan, kanske 1 msk i taget, vispa ordentligt så att det emulerar hela tiden. När du är i hamn, krydda med saltet, sockret och tillsätt hälften av limesaften. Andra hälften tillsätts under konstant avsmakning; jag för min del gillar mycket citrussmak nämligen, men kanske är det i mesta laget för dig?

Servera till en flott wok med broccoli och räkor eller kyckling, till len salmalax eller som dipp för råa grönsaker, och utrusta dig med ett öppet smaksinne. Min bättre hälft tyckte detta smakade som gucka direkt ur soppåsen, jag å andra sidan tyckte detta var bland det finaste jag smakat på länge.

Vad tyckte du?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar