onsdag 17 november 2010

Hopkok på oxsvans

Jag draggade brett i matbloggosfären efter bra idéer till oxsvansragu. Coppa rules jobbar med selleri, nejlika och rödvin, Peter på Taffel med rotselleri och balsamico, Hornfeldt leder ligan i långlagning med sina 6 timmar på 80° och Öhman kör med sherry. Såklart, vad annars?

Jag då? Som vanligt blir det a bit of this, a tad of that när man rotar i skåpen. Jag går aldrig till affären och targetshoppar grunk till ett långkok, jag tar vad jag har. Såhär blev det. För det första erfor jag kvickt: oxsvanstillagning är en tvåstegsraket; du kan inte laga samma dag som du är sugen, det är dag 2 som det händer!

Dag 1
/ 1,5 kg skuren (ej sågad) oxsvans / 2.4 msk vetemjöl / 0,5 dl fett från sidfläsk / 0,5 rotselleri / 1 gul lök / 1 vitlöksklyfta / 0,5-1 palsternacka / 1 flaska Guinness (0,75 l) / smör / olivolja / 1 långpeppar / 1,5 tsk paprikapulver / 2-3 nypor salt / 1 puck veggofond / 2 msk tomatpuré / 2 dl vatten /

Sätt ugnen på 100°. Tärna lök, vitlök och rotgrönsaker, stek i smör och olivolja i en gryta. Lyft ur, rulla oxsvansbitarna i lite vetemjöl och stek dem i smör och olivolja i grytan. Fräs gärna med fett från bacon eller sidfläsk om du har sådant hemma (kan uteslutas). När köttet fått färg all over, tillsätt de utlyfta grönsakerna och fräs tillsammans på medelvärme. Rör ut tomatpurén i vattnet, slå detta över grytan, mortla långpeppar och strö över tillsammans med paprikapulver och salt. Klicka över en puck veggofond, slå över en flaska guinness eller annan brödig mörk öl och låt grytan gona sig i ugnen i 6-7 timmar. Ställ kallt efter tillagningen, t ex på balkongen över natten.

Dag 2
/ 1 burk tomater / salt & peppar / 100-150g gröna bönor /

Lyft först bort det övre fettlagret som stelnat i den kallnade grytan. I mitt fall så var det så mycket grönsaker iblandat att jag inte sparade detta, om man har mer finskurna grejjer i och mer vätska så kan fettet ed fördel sparat till något annat trevligt. "Pilla" alla köttbenen så att allt kött finns separat. Kolla skrymslen och vrår, det gömmer sig mer än man tror här! Värm all stelnad buljong i grytan. Sila denna genom en fin sil och släng grönsaksresterna som blir över. Hacka köttet och lägg ned i den silade buljongen, tillsätt tomaterna, gröna bönor i bitar, salta och peppra och låt småbubbla på spisen i kanske 20 minuter.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar