onsdag 29 april 2009

Sagt och gjort I


Jag var bara tvungen att testa Kattis torskrecept som jag tipsade om i helgen. ICA hade ekotorsk i frysdisken till ett ok pris*, vilket gjorde mig glad! Det är första gången jag vågat köpa torsk på flera år, vet aldrig vilken fot jag skall stå på i den frågan. Kanske blir jag klokare av kvällens Uppdrag Granskning.

Nå, angående själva middagen: det blev FANTASTIGO! Tack Kattis för receptet! När jag ätit rätten tidigare så har ju såsen alltid varit gjord på mjölk och mjöl. Nu när såsen var gjord på creme fraiche och grädde så kändes det ju lite härligare i gommen. Den citronsmörade purjon var verkligen pricken över i.

* Det som är ok för mig kan säkerligen vara för dyrt för många andra, jag är medveten om det. Det har ju till viss del att göra med att jag är ensamhushållare; hade jag haft en stor familj hade jag sannolikt inte handlat som jag gör. Sedan lägger jag medvetet en stor del av min budget på mat och försakar annat istället. Det där med bra och rättvisa råvaror är så otroligt viktigt både för mitt välmående och för min påverkan på omvärlden. Det är dock så att många människor är utestängda från att handla ekologiskt, kött och fisk över disk, primörer eller vad det nu kan vara som man talar sig varm över som del av god livskvalitét. Maten vi stoppar i oss och vad vi har i plånboken hänger definitivt ihop. (Se även kostdoktorn.se)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

  1. Tack Mikkan för att du provar, nu har jag min första officiella testlagare!!!

    Jag förstår dig precis med priset, att du tycker det är OK. Jag tror nämligen att det är en stor anledning till att jag inte lagar och äter mer fisk, priset. Nu ska man ju dessutom köpa certifierad och kravmärkt och gud vet allt-torsk. Det blir gärna dyrt. Och jag tycker inte att jag blir lika mätt heller...

    SvaraRadera
  2. Japp Kattis, nu är din bloggkockstatus officiell! :)

    Jag äter främst fisk på kvällen, behöver lite lättare mat då känner jag, fisk, ost, sallad typ, så för mig är det då perfekt!

    SvaraRadera