onsdag 8 april 2009

Len jordnötsgryta

För att göra ett avbräck från allt ägg och bacon, och alla köttbitar med gräddsås så lagade jag idag asiatiskt till middag. En liten improvisation baserad på ett stort begär efter jordnötssmör skapade en härlig gryta, som räcker till 3-4 personer. Såhär gjorde jag:

* I saluhallen handlade jag 450g kalkongrytbitar från Inglesta. Marinerade dessa hemma i: 0,5 dl kallpressad ekologisk virgin rapsolja, 2 pressade vitlöksklyftor, saften från en halv citron, salt, peppar och paprikapulver.
* i en kastrull på medelvarm värme blandade jag en burk kokosmjölk, en halv burk hela tomater (plommon eller coctailvarianterna är extra trevliga och inte så mycket dyrare), med rester av grädde och creme fraiche som jag hade hemma.
* Fräste svamp och lök i kallpressat ekologiskt virgin kokosfett, och lade sedan över i vätskan
* Fräste kalkonbitarna i kokosfett och lade över i vätskan
* Lät puttra en bra stund och kryddade med 2 msk ostronsås, 1 tsk sambal oelek, 3-4 rågade matskedar av Kung Markattas naturella jordnötssmör (helt fritt från extra salt och socker, och med en kolhydrathalt på 7.2g/100g) smakade av med paprikapulver, salt och peppar.
* För att höja fetthalten och förstärka kokossmaken tillsatte jag ytterligare ett par matskedar kokosfett.

Denna gryta blev verkligen kanon och passade bra till lätt förvälld broccoli. Jordnötssmör och tomat går superbra ihop och gör såsen lite tjockare, nästan som vore den redd, och kokosfettet förstärker de asiatiska smakerna.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

  1. Det där var mat i min smak!
    Lägger det på minnet..

    SvaraRadera
  2. Härligt Garlica, det gör jag också (perfekt att blogga, för skriver ned sina egna recept gör man ju sällan annars...). :)

    SvaraRadera