tisdag 7 april 2009

Gott men inte riktigt nog


Gårdagens middag blev otroligt mumsig. Perfekt mat att bjuda andra på tycker jag, eftersom den är näst intill kolhydratfri, innehåller mer fett än vad många vanligtvis äter, samtidigt som det inte är en anrättning som badar i smör. Jag letar alltid efter alternativ på mat att bjuda på, som kommer passa mig hyfsat och som kommer upplevas som bra och smakligt för någon som inte kör LCHF, och som kanske skulle få avsmak på rena gräddanrättningar med smör och ingen potatis.

Köttet:
Jag marinerade 2 skivor fläskkarre ett par timmar i följande: 2 msk soya, 1 pressad vitlöksklyfta, 1 msk tomatpuré, en skvätt citronsaft, samt salt, peppar och paprikakrydda. Dessa tillagades sedan i stekpåse i ugn tillsammans med champinjoner. 200° i 35 min.

Såsen:
Jag gjorde en tzatziki som fick dra några timmar inan servering på en gurka, tre pressade vitlöksklyftor och en paket med grekisk yoghurt av märket Total. Av alla sorter vi testat så har denna lätt varit bäst. Förutom en perfekt konsistens och trevlig gräddighet i smaken så har denna en bra kolhydrathalt på 3.2g/100g och en fetthalt på 10g/100g. Många andra yoghurtsorter som man köper på hink t ex kan ligga över 5g/100g i kolhydrater, något jag först inte var medveten om, jag trodde att all fet turkisk eller grekisk yoghurt var superbra att stoppa in i en LCHF-kost.

Grönsakerna:
Jag gjorde en liten sallad på 4 små tomater, en liten bit rödlök och en avocado, rikligt med ekologisk kallpressad rapsolja och citronsaft som dressing. Lätt förvällda färska haricot vertes serverades med en klick smör.

Som sagt: detta blev mycket smakligt och var rätt enkelt att slänga ihop, men trots att vi använde ett fett kött, avocado och rapsolja samt en fet yoghurt så kändes det ändå som att den där mättnaden man nu vant sig vid inte infann sig. Undrar om det räcker att steka köttet i smör istället för att få upp fetthalten lite. Vad tror ni med mer erfarenhet?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

1 kommentar:

  1. Det här såg gott ut!!
    Har aldrig provar att använda stekpåse till karreskivor. Bara till hela stekar. Det ska jag testa.

    SvaraRadera