tisdag 27 april 2010

Vid matbordet

Gå direkt till receptet.

Undrar om det är det faktum att jag älskar ägg och omelett så sjukt mycket, som gjort att jag och lowcarbmaten klickat så fint? Det är ju verkligen helt optimalt på så många sätt. Efter många år vis kolesterolskampålen så har det ju visat sig att det inte är farligt för hälsan att äta mer än ett ägg om dagen. Tvärtom - det är otroligt nyttigt! Näringsinnehållet visar både av gott om protein, vitaminer och goda fetter (mer bra omega-3-fettsyror i ekoägg än andra, därtill!) och jämfört med alla sorters kött och fisk (och även mejeriprodukter!) så är det rätt klimatsmart mat. För att verkligen vara klimatsmart då, så köp ägg från hönor som fått vegetabiliskt foder.

Jag tillhör dem som verkligen gillar en krämig omelett. Därför rör jag i lite grädde istället för vatten eller mjölk. Jag vispar inte smeten särskilt hårt, och jag ser till att värmen är svag när omeletten puttrar igång. Resultatet blir ljuvligt varje gång! Om du vill ha en lättare omelett så vispa upp smeten ordentligt med lite vatten i och grädda snabbare på högre värme. Se alltid till att ha gott om smör i pannan, det finns inget tristare än skosulan som kan bildas i botten på en för torr omelett.

Omeletten på bilden åt jag som första måltid i vårt Sturebyhem när så alla möbler väl hade kommit en solig dag i veckan som gick. Jag hade ett bord att sitta vid för första gången på 5 veckor och i pannan fräste jag lyckligt:

/ ett paket ekobacon / en näve ekosvamp / en halv liten rödlök / äggsmet på 2 ägg och en slatt grädde / några skivor stark grevé i bitar / salt&peppar /

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

4 kommentarer:

  1. Massor av grädde gör verkligen omeletten mumsig!

    SvaraRadera
  2. grädde i omelett är en given hit!

    Eller créme fraiche...

    mums

    Vänligaste fjällhälsningar

    SvaraRadera
  3. Vår = omelett, första skånska sparrisen och finriven lagrad svecia.
    Ägg är ju rena mirakel maten!
    Läs mer om ägg:
    http://smakverkstan.blogspot.com/2009/04/de-vassa-aggen.html

    /Linda

    SvaraRadera
  4. @Skäggbloggen: that's the way to go!

    @Fjällmor: har aldrig testat creme fraiche, kanske extra gott om man har lax och rom till omeletten?

    @Linda: tack för länktipset, skall kolla in!

    SvaraRadera