onsdag 20 januari 2010

Torsk på spån

Ibland har man inte alla hästar hemma. Särskilt inte om man missat mellanmålet. De flesta misstag görs som bekant på fastande mage. Jag skulle göra torsk med äggsås häromdagen, jag kan verkligen ha cravings efter det emellanåt. Det är en så vackert mild och snäll rätt, och jag har ju givetvis det bästa receptet, inspirerat av min bloggvän Kattis. När jag kom ut ifrån affären så märkte jag att jag hade köpt dill istället för persilja. Så var den kvällen förstörd, kan man ju tro. I turned my frown upside down och gjorde detta istället:

/ 300-400g torsk, sej eller liknande vit fisk / ett knippe dill / 2 kokta stora ägg / en näve små tomater / 2 dl grädde / salt&peppar / ett knippe grön sparris /

Koka äggen medelhårda, det är trevligt om de är lite krämiga (jag rekommenderar 5 minuter från första bubblan). Slå i grädden i en traktörpanna, krydda till belåtenhet med salt och peppar, lägg i dillhacket, småtomaterna i klyftor och hackade ägg. Sist men inte minst: i med fisken i bitar och din vardagslyx är klar på nolltid!

Jag serverade wokad sparris till, om möjligt än godare än kokt tycker jag!Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

2 kommentarer:

  1. Mjäll sparris som steks/wokas i en blandning av olivolja och smör och sedan får gå färdigt under lock med en liten skvätt vitt vin och lite fond.. Flingsalt på toppen. MMMMMMmmmmm!
    Dill är sällan fel.
    Tycker fröken Dill

    SvaraRadera
  2. @Dill: mm, det där var ju ännu bättre än en slö fulwokning. Vin å grejjer, mums!

    SvaraRadera