onsdag 27 januari 2010

Risotto på Jamies vis

Har glömt bort att skriva om den bästa comfortfood jag vet. Senast belönade jag och min bror oss med ordentliga portioner efter allt flyttstök hemma i Göteborg. Jag påmindes om detta när jag häromdagen läste Peters inlägg om sin goda risotto. Min risottotillagning följer Jamie Olivers instruktioner till punkt och pricka, jag messar inte med perfekt koncept.
/ 4 dl avorioris / smör / en lök / tre stänger blekselleri / 0,75 dl martini bianco / 1,25 dl vitt torrt vin / en liter stark buljong / salt&peppar / riven parmesan eller annan stark hårdost /

Först gör du buljong i en kastrull som du har jämte din risotto under hela tillagningsprocessen. Jag brukar ha en soppslev däri för lagom dosering av vätska. Fräs riset och finhackad lök i smör i en tjockbottnad kastrull. När temperaturen är gott hör så häller du på Martini Bianco och/eller vitt vin. Jag gillar martinins sötma och kör ibland bara med sådant, men det är ju givetvis avhängigt barskåpsstatus just där och då.

Tillägg finskivad blekselleri, sänk värmen och påbörja risottolagandet på allvar. Förbered dig på att inte lämna spisen den närmsta halvtimmen, det är inte värt det. Häll på en slev buljong,rör runt risen, låt vätskan koka in, då tillsätter du nästa slev, rör kontinuerligt osv. Gör så ända tills risen är så aldente/mjukt som du önskar. Salta och peppra allt eftersom och smaka av hela tiden så du håller kryddkoll.

När risotton är klar så river du ned ordentligt med ost, gärna parmesan, men annan stark ost som t ex lagrad cheddar eller Svecia blir också jättegott. Servera som den är eller med tusen tillbehör.

Risotto är mångsidig mat, blir supergott med torkade trattisar i koket, palsternacka istället för blekselleri, krydda med saffran eller örter, rör i ärtor, eller pancetta i bitar. Du kan i princip inte sabba rättens smaskighet!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar