torsdag 10 februari 2011

Systern frukosterar

Ovanlig vanlig morgon hos oss i Stureby. Systern min är på besök från Växjö, jag underhåller henne mellan varven ända till helgen. Hon har en liten delikat kista som inte klarar hårda karatesparkar från laktos, gluten, starka kryddor eller kött. Jag gjorde henne en underbart god dressad frukostsallad i morse (om jag får säga det själv). Inte på något vis förbehållet allergiker utan vettig och fin mat för alla som kommer i närheten.

Kvällen innan:
* Lägg en näve mandlar i blöt
* Lägg fram ett halvt paket frysta hallon att tina
* Rör ihop en dressing av: 1,5 msk naturellt nötsmör (t ex pecan eller regnskogsnötter), zest och saft från 1 lime, 1,5 msk agave alt 1 msk honung, 1 msk valnötsolja (eller annan nötig olja, t ex macadamia)

Samma morgon:

* Ta bort skalet från mandlarna, hacka grovt
* Skär upp frukt i olika vackra färger som blodgrape, granatäpple, banan, avocado och melon. Ringla dressing över och strö över hackad mandel.

Delight at the dawn of light.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

4 kommentarer:

  1. Det är som ren och skär poesi det där du Mikkan!

    SvaraRadera
  2. Wow, det där var en frukost i min smak! Jag har klurat lite på vad man kan ha nötsmöret till, och inte kommit så mycket längre än smoothies. Såklart ska man ha det i fruktsalladsdressing!

    SvaraRadera
  3. Känns som en riktig piggelin frulla - kommer att testa ngt liknande i helgen!

    SvaraRadera
  4. Jösses så gott det låter. Helt klart något som kan sätta färg både på vinterglåmig kind och bister grå februarivardag.

    /Linda

    SvaraRadera