onsdag 30 december 2009

Mitt bloggår

Jag antar att med ett nytt år i antågande så är det läge att reflektera en smula över det år som gått. Jag starkade Njutmat enligt Mikkan i februari, då av anledning att jag just lagt om min kost enligt LCHF-principen, jag ville dokumentera min utveckling, mina recept och tipsa om bra matställen. Lite oprecist och trevande sådär. Hela året har egentligen varit så, jag har hunnit byta delar av min läsekrets två gånger, från LCHF:are till träningsbloggare till matbloggare. Vissa har hängt med från början, andra är nytillkomna efter uppmärksamheten i samband med nomineringen till årets matblogg. Oavsett så är jag glad över - och nyfiken på - mina läsare! Därför kickar jag igång det nya året med lite läsarenkäter ute i marginalen. Håll utkik och klicka i hejvilt, bitte!

Jag känner att jag har hittat en skön form nu, matlagningen är min passion. Träningen finns där men mer som en del av livet och vardagen, medan matlagningen är min krydda, eller guldkant om man så vill. Visst är det kul att ha dokumenterat galenskaper som rullskideprojektet, eller lyckan i att faktiskt klara av att springa en mil efter strax över en månad som löpare. Likaså är det roligt att kunna visa hur man kan äta bra trots att man lägger ned socker och snabba kolhydrater och att man på ett helt sunt sätt kan gå ned en ansenlig övervikt såsom hos mig och i min familj. Men, det är övergående projekt för min del. Det bestående är matlagningen i sig.

Kunskapen om mat och råvaror fördjupas tack vare bloggandet varje vecka, vilket jag har alla andra duktiga bloggosfärskribenter att tacka för, såsom Lisa, Frk Dill, Rebecca, Gitto, Anna Billing, Pickipicki-Tina, Kiviks lilla råa, GI-Klara, Martin, Smakverkstan och alla de andra. Gott nytt 2010 på er!

5 kommentarer:

  1. Jag tycker du har en cool blogg. Läser den varje dag. Måste nog studera dina GI-tips lite närmare.

    Jag har egentligen aldrig haft problem med vikten, men med tilltagande ålder och åldersrelaterade hormonella förändringar så har jag dragit iväg från typ 76 till 88 (1,75 lång), vilket är 10 kg för mycket. Är bland annat alldeles för sötsakssugen efter middagsintag.

    SvaraRadera
  2. What a year! Trots att jag började läsa din blog som träningsblogg, gillar jag absolut ditt nuvarande fokus mer; otroligt proffsigt, och man lär sig nya saker och får tips i varje inlägg. Ser fram emot att följa dig nästa år, och träffa dig snart igen också!

    SvaraRadera
  3. @Stefan: fasen vad grymt, kul med en ny läsare som ger sig till känna. Det är ju ofta så att man går upp lite när man blir äldre även om man har samma vanor som för ett par år sedan när metabolismen går ned en smula.

    Vad gäller sötsug så hänger det mycket ihop med vad man äter i sin vanliga kost. Man kan ha sötsugsproblem även om man är en person som äter väldigt lite snask. Det kan bero på att ens sötsug t ex triggas av söta livsmedel som mycket mjölk i kaffet, lite för mycket bröd i frukostmaten med dolt socker, vaniljyoghurt istället för naturella feta produkter osv, sådant som gör att man blir van vid söta smaker istället för naturella.

    Snorkfröken: gud så glad din kommentar gör mig, tack för att du läser! :)

    SvaraRadera
  4. Gott nytt år! Jag började läsa din blogg rätt sent, när den verkar ha fått en ganska tydlig mat-profil som jag gillar, men intressant att få veta hur det börjat! (jag läser inte LCHF-bloggar för jag gillar kolhydrater ;) ) Tack för inspiration!

    SvaraRadera
  5. Hittade också hit som träningsbloggare men är djupt fascinerad av ditt stora matengagemang och inspireras varje gång (och får lite dåligt samvete också) och du har så fina bilder och ingående beskrivningar! Superfint :)

    SvaraRadera