måndag 14 december 2009

Nostalgitripp för 229 kr kilot

Förra måndagen var bedrövlig. Jag längtade hem så otroligt mycket efter jobbet, hem till lilla hunden och mys för mig själv. Det var först när jag gått av t-banan här ute vid Kristineberg som jag insåg att jag inte hade nycklarna med mig (inte första gången det hänt...). De låg i lägenheten och maken var borta hela kvällen för att kräla runt på ett jumpagolv i Rotebro med hjälm och susp (den som kan gissa vad han sysslar med på fritiden vinner en liten present!). Så, jag fick bege mig ut dit, hitta den sabla jumpahallen och hämta hans nyckelknippa. Var hemma till 22, lätt bitter, åt knäckebröd till middag.

Denna måndag väger upp för detta missöde med råge, dock. Efter en schysst dag på jobbet och lite pilates tillsammans med ett gäng tanter så kilade jag ned på en av stans mindre billiga matvarubutiker. Så blir det ibaldn. Överraskades av att man numer kan köpa flådiga Gateau-bröd där, fantastiskt. Svepte förbi fiskdisken och fastnade med blicken. Där låg nämligen ett gäng fina rödingfiléer. Jag är uppvuxen i Hjo, den lilla staden vid Vättern som är rätt bedårande (även om det sög att vara 14 och utan lokal där). Där fiskar man sik och röding, och otaliga är gångerna då jag fått kila ned till Feskeboa med en femtilapp på fickan för att köpa middag till familjen.

En filé fick följa med hem. Efter en stödmacka, Gateaus aprikos- & hasselnötssurdegsbröd med pastej och saltgurka, så var jag redo för en kökssession.Vardagslyx för en person.

/150-180 g filé med skinnet kvar / 1 näve valnötter / motsvarande mängd ädelost / 1 dl färska örter, t ex persilja och basilika / 2 msk olivolja / salt&peppar /

Hacka nötterna fint. Smula osten. Blanda dem båda tillsammans med olivolja och hackade örter tills det blir någorlunda krämigt. Lägg filén med skinnet nedåt på en bit dubbelvikt folie. Täck med guckan. Lägg med några bitar svamp som du penslat lätt med olivolja. Salta liite över det hela, dra några varv på pepparkvarnen. Vik upp sidorna på folien så att du får som en liten korg och sätt in i ugnen ca 15 min på 150-200 grader.

Jag serverade med röd paprika och en klick creme fraiche smaksatt med citronzest och en fin kryddmix av ramslök, lök och salt som jag har hemma. Och ett glas gott rödvin. Jag vill ha måndag hela veckan.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

6 kommentarer:

  1. Röding har börjat dyka upp i tid och otid nuförtiden. Inte alls dumt! Jag köpte hel firre för 79 kr kilot härom veckan så priset verkar dessutom vara på väg ner.
    Härligt, för det är en jättefin fisk.
    Tycker fröken Dill

    SvaraRadera
  2. @Frk Dill: oj, det var riktigt billigt, för så fin fisk!

    SvaraRadera
  3. Jag gissar på att han är fritids-brandman.

    SvaraRadera
  4. @Susanne: bra gissning, men tyvärr rätt långt från sanningen... ;)

    SvaraRadera
  5. @Christoffer: du är ruskigt nära!

    SvaraRadera