måndag 7 december 2009

På en bädd av endive

När det så äntligen blev lugn och ro i helgen, förkylningen mojnade och planeringen inför nästkommande vecka kom igång så kom jag på dessa smidiga biffar för familjens matlådor. Tacos tycker vi är supergott, men väldigt svårt och meckigt att ta med till jobblunchbordet utan att helt förlora sin värdighet. Lösningen på kruxet är att stoppa en hel del av fyllningen i dessa tacokryddade biffar. Busenkelt, och riktigt gott.

Räcker till biffar i lunchlådan hela veckan:
/ 800 g blandfärs / 2 ägg / 3 msk grädde / en halv burk eller tetra med små svarta bönor / en finhackad rödlök / en halv hackad paprika / en förpackning tacokrydda / salt&peppar / smör /

Blanda färsen med ägg, grädde och tacokrydda. Lägg i finhackad paprika i någon fin färg, en finhackad rödlök och mosa sedan ned önskad mängd bönor. Jag tyckte att halva tetran var lagom. Blanda sist i grädden, och krydda ordentligt med salt och peppar, färsen behöver oftast mer än du tror.

Forma till avlånga järpar och stek i rikligt med smör. När de fått fin färg runt om, lägg dem då allihop på en plåt. Ställ in i ugnen, ca 20 min på 150 grader, för att säkerställa att de blir klara rakt igenom.

Till servering: mosa lite avocado med en snutt saft från lime, lägg i ett par endiveblad och lägg biffarna däri som i tacoskal. Det har jag lärt mig från rawfood:arna, minsann! En annan idé är en grönsallad, mustig tomatsås och bra med créme fraiche, eller en fruktsallad på ananas, mango och avocado kryddat med chili och vitlök.

Andra grymma färsbiffar jag kan tipsa dig om är dessa enkla morotsbiffar med blomkålsmos. Om du är vegetarian eller vegan så är mina vintriga linsbiffar riktiga höjdare!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

5 kommentarer:

  1. Bra idé, dom ser jättegoda ut!

    SvaraRadera
  2. Hej Mikaela, De ser verkligen goda ut, dina biffar.
    Endive är en sallad jag nästan aldrig köper, tyckte den var för bitter i smaken förr.
    Men som så mycket annat ändras när man blir äldre, så kommer jag säkert att tycka den är jättegod om jag testar igen :)

    SvaraRadera
  3. Såg din blog-profil precis. Vilken mix av musik du listar som din favoritmusik. Väldigt bra mix ska tilläggas, jag gillar när man går lite genreöverskridande. Autechre t.ex. Coolt!

    SvaraRadera
  4. Så poetiskt! "På en bädd av endive...". Vem vill inte vila där?
    Biffarna låter helt klart i min smak.

    SvaraRadera
  5. @martina: smidigt och gott, det gör hela veckan mycket enklade!

    @Birgitta: vissa smaker är mer av "vuxensmaker" helt klart, sådant man lär sig gilla. Jag uppskattar beska och syra på ett annat sätt nu helt klart, när jag givit det lite tid. :)

    @Magnus: superkul att du är inne på samma spår! Jag har en musikalisk bakgrund, både skola, yrke och numer hobby, så influenserna kommer från alla möjliga håll.

    @Annika: my point exactly. Låtom oss vila mot endivens vackra blad!

    SvaraRadera