måndag 28 december 2009

Städ-pippi

Hemma i Göteborg några dagar innan nyår, rensar bland alla våra gamla grejjer som en tok, slänger de drivor av kartonger, brev, foton, skivor, kvitton, trasigt porslin, burkar, håliga strumpor, gamla dataspel, mobiler, nötta böcker och intorkade färgburkar som man samlat på sig genom åren. Jag fäster mig lätt vid ting av sentimentala skäl och får mycket ut av att spara på dem, men tillfredställelsen av att slänga ut rubbet är också total. Var sak har sin tid, kanske man kan säga.

Mellan allt hystande och traskande till miljöstationen finns inte mycket tid för matlagning, men när den stora hungern kommer behöver man kunna erbjuda sig själv ett skrovmål som belöning. Jag laddade lergrytan mitt på dan igår och blev inte besviken över resultatet. Detta kommer hålla mig mätt i ett par dagar, lätt./ ca 1 kg kyckling, i mitt fall 4 lår / trekvarts citron / två morötter / tre potatisar / en rödlök / ett tiotal oliver / en halv vitlök / nån cm färsk ingefära / ca 2,5 dl druvsirap / två msk svart soya / salt&peppar /

Lägg lergrytan i blöt i minst en halvtimme. Blanda en marinad av druvsirap och soya. Lägg lite av marinaden i botten av grytan, varva sedan kycklingdelar med klyftade rotsaker, tunna ingefärsskivor, klyftor av rödlök och citron samt skalade vitlöksklyftor och blandade oliver efter behag. Ringla över marinad allt eftersom. Lite salt och peppar på toppen och sedan skjuts in i ugnen.

Observera att ugnen skall vara kall när grytan sätts in, sätt sedan ugnen på 225-250 grader och låt stå i mitten tills kycklingen är helt klar, ca 1-1,5 timmar. När inget kött är rosa längre, plockar du av locket och gräddar några minuter för att få en fin och krispig yta. Servera med en klick mezeyoghurt.

Maten blir ljuvlig i lergryta, köttet blir saftigt och alla smaker bara gifter sig. Bon apetit!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

5 kommentarer:

  1. oooo jag måste verkligen skaffa mig en lergryta!

    kram
    J

    SvaraRadera
  2. Smarrigt! Ett tag hade jag två lergrytor...undrar vart dom är.... måste nog också rensa här för att hitta... tänk om jag inte hittar en enda av dom!

    SvaraRadera
  3. hmm..

    är det nu jag ska ångra att min lergryta blev akut småfågelbad i trädgården under en värmebölja för några år sen..?

    *grubbelgrubbel*

    SvaraRadera
  4. @jessica: do it, du kan göra typ allt i det!

    @Mib: leta upp en av dem, min har också stått och dammat i ett par år tills nu!

    @Fjällmor: hehe, en riktig djurvän du! :)

    SvaraRadera