onsdag 2 december 2009

Matnyttigt grönt

Jag jobbade för någon helg sedan med att skapa ett nytt vegetariskt alternativ till julbordet. Uppdragsgivare var Matnyttigt, Astma- och allergiförbundets egna webbtidning. Jag måste säga själv att jag blev mycket nöjd över både receptresultatet och artikeln. Även om det inte var ett krav inför artikeln, så tyckte jag att det var på sin plats att laga mat utan våra mest allerogena livsmedel såsom soja, nötter, gluten och ägg. Det är inte alltid det lättaste, så det krävdes lite extra geniknölsgnugg i köket.

Laktosen kan lätt uteslutas ur såsen nedan, det finns många bra alternativ på marknaden just nu både för veganer och laktosintoleranta. Min make som alltid är på sin vakt när det kommer till min matlagning sniffade på en bit, smakade och brast i ett "det här var RIKTIGT smaskigt!", vilket säger mig att det kan komma att bli en fin grön jul hemma hos oss i år ändå.

Nå, julen är den tid på året då svensk klassisk mattradition möter den klassiska arabiska kokekonsten. Varma, murriga kryddor som kryddpeppar, nejlikor, saffran och kardemumma är kung och fler och fler börjar inse hur vi med stor förtjänst kan låna idéer av varandra. Om du ger dig ut i världen så är det en baggis att hitta fina idéer till såväl vegetarisk som allergisnäll mat. Såhär gör jag grön julmat i år:

Linsbiffar
/ 3 dl röda linser / kanel / paprikapulver / buljong / en halv rödlök / honung / smör / en näve hackad bladpersilja / kryddpeppar / salt / peppar /

Skölj linserna och koka upp dem i rikligt med vatten, lägg lite buljong/fond i vattnet och pudra över koket med kanel och paprikapulver ett par gånger. Efter ca en kvart har linserna kokat sönder och det är dags att hälla av vattnet. Fräs vid sidan av detta upp den finhackade löken i smör, tillsätt en halv tesked honung i pannan.

Häll av linserna i ett durkslag, stjälp sedan upp massan i en ugnsform eller på ett större fat. Blanda i löken, hackad bladpersilja och krydda med salt, peppar och mald eller nystött hel kryddpeppar till belåtenhet. Smaka av kontinuerligt så att det blir en fin balans av smaker, kanelen skall bara anas gentemot kryddpepparn.

När smeten kallnat helt så går det lätt att forma till biffar. Stek (helt i en panna utan höga kanter) på medelhög värme i rikligt med smör. Låt steka en bra stund på ena sidan innan du vänder, de blir lätt sköra annars.

Den lena såsen
/ 2 dl turkisk yoghurt / ett halvt kuvert saffran / zest (skal) från en halv ekocitron /

Rör ut saffran i yoghurten, riv ned citronens yttersta gula skal och låt dra en smula så att alla smaker hänger med.

Till servering: blodröda pärlor från ett granatäpple och massor av bladpersilja.



De andra två schyssta bloggare som deltog i artikeln är Rebecca bakar och Kinna - Mormors mat. Kolla in dem, de är mycket läsvärda!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

8 kommentarer:

  1. @Bums: eller hur, och trevligt sammanhang också tycker jag! :)

    SvaraRadera
  2. Det ser supergott ut. Roligt att bli tillfrågad i en sådan artikel.

    /Nina

    SvaraRadera
  3. Det ser riktigt gott ut! Gjorde kikärtsbiffar en gång tidigare men det försöket blev inte speciellt lyckat.. Skall testa detta istället :) Saffransyoghurt låter ju inte heller helt fel att ha till..

    SvaraRadera
  4. Grattis till tidningsgrejen; inte illa alls! Och detta recept måste jag absolut testa!

    SvaraRadera
  5. @Nina: jag kommer göra det oftare, så enkelt att jobba med linser på detta sätt. Smeten håller länge i kylen, blir lättare att steka om den stått kyld, så det är riktigt smidig lunchlådemat.

    @Emma: Ibland kan man behöva lite extra stärkelse. I dett afall får linserna verkligen koka sönder, men det är svårare att få till bra med kikärtor, där hade jag nog tillsatt ett ägg eller lite soyamjöl för att få dem att hålla ihop bättre, samt haft i lite creme fraiche t ex i mixern för att få mer av en kräm.

    @Snorkkis: tackar, kändes riktigt kul att vara med!

    SvaraRadera
  6. Vilken trevlig artikel, och härligt med persiljas gröna klorofylltillskott så här års!

    SvaraRadera
  7. @AnnaB: tusen tack! Bladpersilja är riktigt gott, jag kan ofta köpa stora buntar svinbilligt i fin kvalitet i mindre butiker i förorten där jag bor i Götet. Superflott!

    SvaraRadera