tisdag 8 december 2009

Mikkan öppnar gamla luckor

Pickipicki har en riktigt fin bloggadventskalender detta år. Otroligt vackra bilder och kul upplägg. Via den har jag dock upptäckt hennes tidigare kalender, från föregående år, och det är också en riktig guldgruva.

Jag knockades direkt av ett recept på en vit chokladtryffel med lingon, som jag nu ser står som en favorit bland julgodiset för fröken Picki själv sedan ett par år. Receptet är från boken Två systrars söta, och det lutar åt att skaffa sig den, om detta smakprov är talande för bokens övriga kvalitet. Jag har lagt till en ingrediens här, pistagenötter, för det var så otroligt vackert mot lingonen och mina små rosa formar. Jag doppar också bara ovansidan av tryffeln i ytterligare choklad. Tyckte att det räckte gott och pillandet blev genom detta kanske vara hälften så tålamodsprövande. Såhär gör du julens antagligen allra godaste tryfflar:

/ 300 g vit choklad / trekvarts dl vispgrädde / en halv tsk kanel / 1 dl lingon, helst frysta / ca 2 rågade msk florsocker / en näve pistagenötter, skalade och naturella /

Hacka 250 g av chokladen. Värm i vattenbad med grädden tills det gått ihop fint och blivit en massa. Låt detta svalna av i rumstemperatur, blanda sedan i kanel och lingon. Om dina lingon inte är frysta, så tänk på att vända ned dem så att de inte krossas för mycket.

Ställ in tryffelsmeten i kylen och låt den stelna. Doppa en klick smet i florsocker så att den inte fastnar i händerna, alt doppa fingrarna i florsocker innan du tar en klick smet. Rulla till en slät kula, och lägg dem var och en i en småkakeform, lite större än en avsedd för knäck.

Ställ in tryffeln i kylen eller frysen i ca 1 timme. Smält de resterande 50 grammen av vit choklad i en skål över sjudande vatten. Doppa kulans ovansida i chokladen. Lägg tillbaka i formen och sprinkla genast över lite finhackade nötter innan chokladen hunnit stelna (vilket den gör omgående i princip). Förvara kallt, så länge de nu får stå i fred där.

I princip alla ingredienser hittade jag dessutom med lätthet som ekologiska varor i min butik, sånär som på chokladen. Ta den chansen, leta lite - eko är reko.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

9 kommentarer:

  1. OMG! Jag ÄLSKAR vit choklad!! Fast lingon gillar jag inte nåt vidare, men kanske ihop med chokladen? :)

    SvaraRadera
  2. @Fitnesscoachen: det är de finaste godisarna på länge faktiskt!

    @Andrea: testa ned nåt annat, köp frysta havtorn på ekostore i Gbg t ex, eller kanske hjortron eller tranbär? det beh vara något syrligt för att matcha den enorma sötman i den vita chokladen.

    SvaraRadera
  3. Jag har precis köpt vit choklad med blåbär och lingon ifrån Emils gústavs. Jag är verkligen en sucker för vit choklad, det är min absoluta favorit.

    /Nina

    SvaraRadera
  4. Härligt! :-)

    Såhär i efterhand blir jag osäker på om receptet istället kommer från deras bok Vinterns söta, jag tror det och lovar att undersöka saken. Men, Två systrars söta tillhör mina favoriter bland kok-/bakböcker och är en bra investering i vilket fall.

    SvaraRadera
  5. jag ska definitivt göra detta till julklapp till svärmor som inte gillar mörkchoklad.. =)

    SvaraRadera
  6. Det låter gott. Jag ska göra ngn twist på vit ischoklad har jag lovat barnen. Får se vad det blir...

    SvaraRadera
  7. @Hana: schysst idé, så får hon också lite lyxigare praliner. dessa är verkligen asgoda!

    @Anna: Detta är vekrligen en twist, och samtidigt smaker som helt gifter sig - vit choklad är lite svårt att få bra annars för det är sött och så ofta smaksatt med vanilj.

    SvaraRadera
  8. @Nina: den där har jag också haft hemma. Tyckte den var helt ok, gillade syran från bären (som ju verkligen smakar MYCKET när de är frystorkade). Har inte gillar andra kakor jag köpt av samma märke dock, håller mig till den vita.

    @Tina: I'm just about to find out. Söta-boken ligger på mitt postuthämtningsställe just nu, skall bläddra i helgen!

    SvaraRadera