måndag 21 december 2009

Knäckmania

Allt sedan jag såg Kattis fantastiska knäck igår så har jag inte kunnat släppa den. Trots att vi var på Scandinavium på kvällen och skrattade oss hesa till Eddie Izzards underbara komik så kom leendet på mina läppar innan jag somnade från knäckfantasierna och inget annat. Faktiskt.

Hur kan jag inte ha tänkt på att använda valnötter istället för mandel? Deras sprödhet är ljuvlig tillsammans med knäcksmeten, och honungen gör smeten lenare än en barnrumpa.

I en tjockbottnad kastrull smältes:
/ 225 gr smör / 225 gr brunt farin / 150 gr honung / 0,5 dl vispgrädde /

Jag vet inte hur ni har det hemma, men även om jag skulle haft en bra köksvåg så vette tusan om det hade gått smidigt att mäta upp honung sådär. Tricket? Att rita ut streck på burken som markerar 100g-gränser, kände mig så otroligt smart när jag kom på det, då gick det busenkelt att skeda ut den angivna mängden!

När smeten klarar kulprovet så är den som vanligt klart, hiva i bra med hackade valnötter några minuter innan du stjälper upp koket på smörpapper i en ugnsform eller på en plåt.

Just det ja, du läste rätt: no knäckforms, no högt blodtryck efter en timmes kladdande med otympliga skedar och supersmå formar. Istället, återigen Kattis supertips. Hon är ju fett mer seriös än jag, med termometer och sådär, jag nöjer mig med kulprovet som aldrig slår fel. Men, kolla in hur hon gör: smeten på plåt enligt ovan, låt stelna, skär ut små rutor, lägg en ruta i varje knäckform, ställ dem alla på en plåt och smält en smula i ugn så har du plötligt formar fyllda med knäck helt utan kladd. Magnifikt - årets julklapp till dig själv?

Som en liten bonus så har alla barn här hemma (dvs jag och min man Daniel) fått var sitt hörn på knäckplåten att toppa med sina favoriter från Jelly Belly Bean-lådan (för övrigt inhandlade i deras fabrik i San Fransciso, höjdpunkten på vår smekmånad där hösten 2008). Peanut butter och Cappuchino funkade bäst, Jalapeño not so much...Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

9 kommentarer:

  1. alltså, att lägga knäck i formarna på det där viset var nog en av de smartaste saker jag hört på den här sidan millenieskiftet. eller åtminstone närapå. ska genast provas.

    SvaraRadera
  2. Kul att ni också gillar det! Det är riktigt praktiskt. God Jul önskar Kattis

    SvaraRadera
  3. *dunkar huvudet i tangentbordet* Varför kom inte jag på att göra så med knäcken idag när jag svor högt och ljudligt över de dära små, små, små formarna?? :) Testa lakritsknäckreceptet som finns på min blog. Ljuvligt! Jag skippade dock mandeln eftersom maken är allerginisk.

    SvaraRadera
  4. @Therese: den bästa uppfinningen sedan skivat bröd!

    @Kattis: hurra för dig, julens räddare! :)

    @Lotta: I know, detta är härmed min första knäckstressfria jul, of many more to come. Skall kolla in din goding imorgon!

    SvaraRadera
  5. vilka bra tips :) tack!

    du får ha en bra jul och nyår! kram

    SvaraRadera
  6. Vilken härlig knäck. Bra tips med honungsstrecken också ;)
    Ha en riktigt God Jul önskar Birgitta

    SvaraRadera
  7. Måste hålle med föregående talare! Vilken idé med knäcken. Jag har struntat i att göra knäck i flera år för jag får krupp när jag ska fylla formarna.. Nästa år så!!!

    SvaraRadera
  8. Ett tips att ta till sig nästa år då knäck kanske står på mitt schema :). God jul och god mat önskar jag dig!

    SvaraRadera