söndag 20 december 2009

Testköket: granatglöggen

Jag har trots initiala höga ambitioner legat rätt lågt med min testköksidé. Bot och bättring kommer på andra sidan nyåret, regelbundenhet är en dygd. Tills dess kommer här dock en liten instickare som jag inte kunde låta bli att testa:

Smakverkstans granatäppleglögg. Hennes recept halverat och med lite mindre socker blev spetsat med rom en ljuvlig vän att hålla vid handen genom gårdagskvällens Dansbandskamp. Finaal, tjoade jag fryntligt. Jag fick mer än lukta på glöggen, och dessutom se hur finalen slutade. Att vara vuxen är en sann fröjd.

/ 6 dl granatäppeljuice / 0,5 msk pressad apelsin / skalet av en halv apelsin (helst eko) / 12 svartpepparkorn / 0,5 msk kardemumma / 1 kanelstång / 0,25 dl socker /

Skala det allra yttersta på apelsinen. Värm granatäppeljuicen på låg temperatur med skal och hela kryddor. Dela apelsinen och pressa i en skvätt juicen. Låt stå med lock på låg värme i ca 15 minuter. Rör ut sockret i glöggen.Spetsa om du vill med ljus rom efter behag. I mitt fall 0,5 dl på en sån här sats, och då vart det en rätt snäll glögg ändå. Sila av kryddorna och njut. Hatten av till Linda för bästa glöggen i mannaminne!

Fler artiklar om min testköksverksamhet finner du här, och tanken bakom det hela har jag skrivit om i seriens första inlägg.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

3 kommentarer:

  1. Härligt glöggtips!

    Hoppas att du får en fin jul!
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Har aldrig gjort egen glögg. Men denna måste jag ju testa :) God jul!

    SvaraRadera
  3. @Åsa: detsamma, kram!

    @Visan: detta var första gången jag testade också, busenkelt! :)

    SvaraRadera