fredag 18 december 2009

Bättre grepp

Kallt ute, jag har ökat livskvalitén dramatiskt genom att köpa en riktig skaljacka, feta dojjor och framför allt broddar så jag slipper gå runt och vara rädd och spänd (har spikar och pinnar i min handled som en souvenir från förra vinterns halka...). Dagar som dessa håller en lunch som denna mig varm:

Låt två skivor fläskkarré ligga ett par timmar i:
Marinaden
/1 paket kokosgrädde / 1 msk soya / 1 msk ostronsås / 0,5 msk honung / 0,5 dl apelsinjuice / chilipulver / cayennepepparpulver / spiskummin /

Kryddor helt efter behag, smaka av kontinuerligt när du blandar allt. Lyft ut köttet ur marinaden och tillaga i halvöppet foliepaket på 200 grader i 25-30 minuter.

Het mangosås
/1 mogen mango / 1 dl apelsinjuice / 0,5-1 röd chilifrukt / lite limesaft / 2 msk smör / 2 msk grädde / salt /

Låt mango, hackad chili och juice bubbla ihop på svag värme. Mixa lätt i blender eller med stav, bara för ett par sekunder. Väl tillbaka i kastrullen, klicka i smöret, tillsätt några slattar grädde samt en smula salt och saft från färsk lime. Chilimes som jag är, så lyfte jag ur en stor del av bitarna innan mixningen för att det inte skulle bli allt för starkt. Du gör enligt dina preferenser, såklart.

Som tillbehör fräste jag hackad svamp, rödlök och broccoli i smör och spad från köttet i ugnen (det blir som en sås av köttsaft och marinaden när bitarna är klara i ugnen).

Pop it like it's hot.Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

5 kommentarer:

  1. Mums, lät gott. Jag har också ätit karré idag. Tillagades igår i ugnen ihop med grönsaker :-)

    SvaraRadera
  2. Mangosås har jag aldrig vågat mig på att göra hemma, men detta recept var ju inte allt för komplicerat. Ha det gott i din varma jacka och med dina varma, halksäkra skor!

    SvaraRadera
  3. Ja den kombin köper jag rakt av!

    SvaraRadera
  4. Mangomarinad lät ju helt otroligt gott :) Det vill jag verkligen testa någon gång!

    SvaraRadera
  5. mmm..bra skor med bra grepp är mumma. Jag älskar mina icebug jasna...

    SvaraRadera