tisdag 1 december 2009

Bubbel i labbet II

Under min första session av smaklabb på basicnivå satsade jag på att kombinera fruktiga smaker tillsammans med kokos- och cashewgrädde. Mjölk eller grädde på nötter görs enkelt genom att blötlägga nötterna övernatt och sedan mixa dem med lite vätska. Helst skall de ligga över natten i vatten, som sedan hälls av. Koksgrädde gjorde jag på samma vis, genom blötläggning och mixning. Blandade i cashewnötter och silade sedan vätskan för att få bort alla större bitar som inte mixats ned ordentligt.

Jag jobbade med råsaft av morötter och grape som jag kört var för sig i min älskade centrifug. Vidare gjorde jag en granatäpplepuré genom att mixa de små röda pärlorna och sedan sila bort kärnorna.Blandade safterna var för sig med min kokos/cashewmjölk, och det var otroligt spännande att se hur olika väl det slog ut. Den bästa kombinationen var utan tvekan den med morötterna. Till skillnad från frukten så har morötter en jordig skön bas som gav en bra botten. Ännu bättre blev det med en gnutta grape i den blandningen, det gav en syra och beska som saknades.

Jag hade störst förhoppning inför granatäpplet, mest för att det är en av mina absoluta favoritråvaror just nu, men jag fann inga bra hittar där alls. I sig själv smakar det fantastiskt, men jag lyckades inte lyfta det med varken morotens jordighet, det gräddiga i mjölken, eller den surbeska grapen. För sig själv med lite vaniljstång smakade det mest sunk och jag slutade förstöra denna gyllene råvara som kanske är starkast i sin ensamhet? Sökandet fortsätter.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

6 kommentarer:

  1. Vilka inspirerande recept/mat och dryck-beskrivningar!! Bilderna ar ocksa valdigt fina. Jag har ju faktiskt last din blogg lite nu och da men aldrig kommenterat. Finfint helt enkelt. Nu blev jag hemskt sugen pa att ta fram matcentrifugen sjalv...

    SvaraRadera
  2. Nu blev jag sugen. Det där måste jag testa. Eller... Hoppas du hittar några perfekta blandningar som du kan dela med dig av :-)

    SvaraRadera
  3. @petra: så roligt när en ny läsare ger sig till känna, ibland undrar man över vilka ni är, allihop! Stort tack för berömmet, det gör mig jätteglad att kunna inspirera!

    @Bums: råsaftcentrifugen är min bäste vän just nu. Tills min nya megafläskmixer kommer med posten, vill säga. ;)

    SvaraRadera
  4. Åh, råsaftscentrifug! Nu blir jag avis ska erkännas. Fina bilder, lite färg piggar alltid upp såhär års!

    SvaraRadera
  5. Granatäpple är riktigt gott! Synd att det inte blev bra. Härliga bilder. Hoppas att allt är bra med dig. Kramar

    SvaraRadera
  6. @Tina: den är underbar, jag kör ner allt! Den pressar ut otroligt mycket juice ur grejjerna också. En apelsin och en morot blir liksom ett helt glas. Lite ingefära eller mynta på det sedan så är du i hamn!

    @Åsa: granatäpple är fortfarande kungen av frukt i min värld, så vacker färg!

    SvaraRadera